Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. duben 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. duben 2006

NGC 253: Prašný vesmírný ostrov

Uznání a copyright: R. Jay GaBany (Cosmotography.com)

Zářivá NGC 253, někdy zvaná galaxie Stříbrný dolar, je jednou z nejjasnějších viditelných spirálních galaxií a je také jednou z nejprašnějších. Prašný vesmírný ostrov, poprvé zaznamenaný v roce 1783 matematičkou a astronomkou Caroline Herschel, se nachází zhruba 10 miliónů světelných let daleko v jižním souhvězdí Sochaře (Sculptor). NGC 253 o rozměru 70 tisíc světelných let je největším členem Skupiny galaxií v Sochaři, která je nejblíže k naší vlastní Místní skupině galaxií. Na tomto skvělém pohledu je patrné, že kromě vlastních spirálních prachových pásů, z galaktického disku stoupají prachové úponky. Vysoký obsah prachu doprovází bouřlivé vznikání hvězd, což dává NGC 253 označení galaxie vznikajících hvězd. NGC 253 je též známá jako silný zdroj vysokoenergetického rentgenového a gama záření, nejspíše díky hmotným černým děrám poblíž galaktického centra.

Štítky: Star-formation, Prach, Spirální galaxie, Ngc253