Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. duben 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. duben 2006

LP 1006: Supernova na obloze

Uznání a copyright: Tunc Tezel

Dnes se před 1000 lety léta Páně 1006 objevila na pozemské obloze nová hvězda, pravděpodobně nejjasnější supernova v psané historii lidstva. Moderní astronomové mohou ještě stále vidět rozpínající se mrak trosek z hvězdné exploze, ale jak vlastně supernova vypadala v roce 1006? Na oslavu tisícího výročí SN1006 astronom Tunc Tezel nabízí tuto úchvatnou kompozici založenou na fotografii, kterou pořídil 22. února 1998 z místa s výhledem na Středozemní moře jižně od města Antalya v Turecku. Toho dne na časné ranní obloze zářila jasná Venuše a ubývající srpek Měsíce. Tezel s využitím výpočtů, které umísťují zdánlivou jasnost supernovy mezi Venuši a Měsíc, do obrázku digitálně superponoval odpovídající novou hvězdu. Hvězdu umístil do polohy supernovy v jižním souhvězdí Vlka (Lupus) a na finálním snímku využil odrazu měsíčního světla od vodní hladiny.

Štítky: Supernova, Magnitude, Sn1006