Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. červenec 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. červenec 2006

Eliptická galaxie Centaurus A z CFHT

Uznání a copyright: Jean-Charles Cuillandre (CFHT), Hawaiian Starlight, CFHT

Proč je pekuliární galaxie Centaurus A tak zaprášená? Cen A se vyznačuje prachovými pásy, které probíhají přes galaktický střed. Tyto prachové pásy jsou tak tlusté, že ve viditelném světle zcela zakrývají galaktický střed. To je zvláště neobvyklé, jelikož rudé hvězdy v Cen A a oblý tvar jsou charakteristické pro obří eliptické galaxie, což je typ galaxií chudý na tmavý prach. Galaxie Cen A, též známá jako NGC 5128, je také neobvyklá ve srovnání s průměrnou eliptickou galaxií, jelikož obsahuje vyšší poměr mladých modrých hvězd a je velice silným zdrojem radiové emise. Důkazy naznačují, že Cen A je nejspíše výsledkem srážky dvou normálních galaxií. V průběhu srážky vzniklo mnoho mladých hvězd, ale podrobnosti vzniku neobvyklých prachových pásů u Cen A jsou stále předmětem výzkumu. Cen A leží ve vzdálenosti jenom 13 miliónů světelných let, což ji činí nejbližší aktivní galaxií. Cen A na snímku nahoře má 60 000 světelných let a lze ji spatřit už triedrem v souhvězdí Kentaura (Centaurus).

Štítky: Cen A, Elliptical galaxy, Dust lane