Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. srpen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. srpen 2006

Kometa a galaxie

Uznání a copyright: J. C. Casado

Tuto fotografii skoro zničil Měsíc. Koncem března a začátkem dubna 1997 prošla kometa Hale-Bopp téměř před galaxií Andromeda. Tato velká kometa roku 1997 a Velká galaxie v Andromedě byly zde spolu vyfotografovány 24. března 1997. Problém byl ale s jasností Měsíce. Měsíc byl tu noc v úplňku a byl tak jasný, že dlouhé expozice pro zachycení ohonů komety Hale-Bopp a disku M31 by místo toho zachytily od zemské atmosféry odrážené měsíční světlo. A v okamžiku, kdy by Měsíc zapadnul, by tato příležitost byla už pryč. Z tohoto důvodu byl snímek pořízen pří úplném zatmění Měsíce.

Štítky: Comet Hale Bopp, Lunární zatmění, Andromeda galaxy

7. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 12. 2. do 18. 2. 2018. Měsíc bude v novu. Večer je nad jihozápadem Uran. Nad ránem je vidět Jupiter a Mars, pomalu vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se zaměříme na otevřenou hvězdokupu M 41 pod Síriem ve Velkém psovi. Jak známo, let Falconu Heavy se vydařil. SpaceX nyní plánuje start Falconu 9 z Kalifornie. K Mezinárodní vesmírné stanici se měla vydat nákladní loď Progress MS-08, ale raketa se těsně před startem nezažehla. Chystá se také výstup do volného kosmu na ISS. Před pěti lety došlo k výbuchu velkého bolidu nad Čeljabinskou oblastí v Rusku.