Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. srpen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. srpen 2006

Hmota v kupě ve tvaru střely

Uznání: X-ray: NASA/CXC/CfA/ M.Markevitch et al.;
Lensing Map: NASA/STScI; ESO WFI; Magellan/U.Arizona/ D.Clowe et al.
Optical: NASA/STScI; Magellan/U.Arizona/D.Clowe et al.;

Na tomto kompozitním obrázku je vidět hmota v kupě galaxií 1E 0657-56, něžně zvané jako "kupa střela". V této kupě vzdálené zhruba 3,4 miliardy světelných let jsou sice na optických snímcích vidět jednotlivé galaxie, ale jejich celková hmotnost je daleko menší, než hmotnost dvou mračen horkého, rentgenové záření emitujícího plynu, který je zobrazen červeně. Modrá barva ukazuje distribuci temné hmoty v kupě a představuje dokonce ještě více hmoty, než optické galaxie a rentgenový plyn dohromady. Temná hmota, která jinak není dalekohledy pozorovatelná, byla mapována pozorováním galaxií v pozadí přes gravitační čočky. Mračno plynu ve tvaru střely vpravo je učebnicovým příkladem rázové vlny a bylo deformováno při titánské srážce dvou kup galaxií, která vytvořila samotnou větší kupu ve tvaru střely. Ale přítomná temná hmota na plyn kupy nepůsobila jinak, než gravitačně. Jasné oddělení temné hmoty a plynových mračen se považuje za přímý důkaz, že temná hmota existuje.

Štítky: Temní hmota, Kupa galaxií, Zobrazení gravitační čočkou