Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. září 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. září 2006

Stínohra

Uznání a copyright: Laurent Laveder (PhotoAstronomique.net)

Při měsíčním zatmění 7. září se Měsíc stínem Země jen trochu sklouznul. Do prostoru za Zemí se prostírá kuželovitý stín, který má dvě odlišné části: vnější světlejší část zvanou penumbra a tmavší vnitřní stín zvaný umbra. Lunární disk při tomto zatmění o vnitřní část stínu, o umbru, jen škrtnul. V důsledku toho byla jen malá část Měsíce povšimnutelně zakrytá, ale i tak toto představení přitahovalo pozoronost pozorovatelů Měsíce na noční straně Země. Na této tvůrčí scéně nadšenci pro zatmění sesouhlasili křivku obruče se zatmělou částí Měsíce a tak demonstrovali zdánlivou velikost a polohu lunárního disku vzhledem ke umbře a penumbře. Je to jen stínohra.

Štítky: Lunární zatmění, Partial eclipse, Umbra, Penumbra

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež