Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. říjen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. říjen 2006

Srážka galaxií Tykadla

Uznání: NASA, ESA, and the Hubble Heritage Team (STScI/AURA)-ESA/Hubble Collaboration
Acknowledgment: B. Whitmore (Space Telescope Science Institute) et al.

V Havranovi (Corvus) jsou do sebe zaklesnuté dvě galaxie a zde jsou poslední snímky. Když se srazí galaxie, tak se ovšem obvykle nesráží hvězdy, které je tvoří. Je to proto, že galaxie jsou převážně prázdný prostor a jasné hvězdy vyplňují jen malou část tohoto prostoru. Při pomalé, stovky miliónů let trvající srážce, ovšem může jedna galaxie druhou gravitačně rozpárat a prach a plyn společný oběma galaxiím se opravdu sráží. V titánské srážce nahoře jsou tmavé prachové pilíře označující molekulární mračna při galaktickém setkání stlačovány, což způsobuje rychlý zrod miliónů hvězd, z nich jsou některé gravitačně vázány do hmotných hvězdokup.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Star-formation, Ngc 4038, Antennae Galaxies

6. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 8. 2. do 14. 2. 2016. Měsíc po novu se stěhuje na večerní oblohu. Jupiter je vidět téměř celou noc. Ráno v záři vycházejícího Slunce máme Venuši a Merkur. Lepší se viditelnost planety Saturn. Mars je ráno nejvýše za celou noc. Kometa Catalina je vysoko nad severem. Aktivita Slunce se přechodně mírně zvýšila. Všechny starty raket proběhly úspěšně. Svět kosmonautiky zasáhla zpráva o úmrtí dalšího „Měsíčana“ z Apolla 14 Edgara Mitchella. Curiosity dočasně nehýbe robotickou paží.

Venuše 2015

Máme ji na očích poměrně často, někdy zvečera, jindy zrána, někdy jako večernici, jindy jitřenku. Též Zora, nebo též Afrodíta, Ištar či Inanna se nazývá a nazývala. Nezapomněla na ni snad žádná z mytologií. Aby také ano. Vždyť v době svého největšího jasu je na nebi opravdu

Záznam jižní oblohy ze 7.ledna 2016

Část hvězd na jižní obloze ze 7.února 2016 nám poukazuje na souhvězdí Orion, Zajíc, Velký pes, a Malý pes. Byť nejvíce hvězd pokrývá Oriona. Poté následuje Malý pes (Procyon, a Gomeisa). Ke konečnému Velkého psa, kterak sídlí Sirius - nejjasnější hvězda oblohy, zvlášte zimní.Řekněme, že pokud by záběr zasahoval výše nad souhvězdí Orion. Zjeví se nám hvězda, kterou měsíc minulý kalendářní rok zakryl, je to Aldebaran. Fotografie zaznamenává určitou část souhvězdí, ale historie by byla pro tuhle chvíli nezbytná. Mlhovina v Orionu - M42 bývá hezká. Bohužel neměl jsem absolutní šanci jí zachytit, neboť je vidět jen název z orientačního důvodu. Na fotografii nefunguje přehlédnout Siriuse. Od Oriona dole leží hvězda pojmenovaná jako Arneb. Na obraze doplňuje jedinou hvězdu ze souhvězdí Zajíce (je nejjasnější). Hvězd se tam vyskytuje opravdu mnoho. V souladu s ohledem na znečištěné okolí města Pardubic.