Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. říjen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. říjen 2006

Srážka galaxií Tykadla

Uznání: NASA, ESA, and the Hubble Heritage Team (STScI/AURA)-ESA/Hubble Collaboration
Acknowledgment: B. Whitmore (Space Telescope Science Institute) et al.

V Havranovi (Corvus) jsou do sebe zaklesnuté dvě galaxie a zde jsou poslední snímky. Když se srazí galaxie, tak se ovšem obvykle nesráží hvězdy, které je tvoří. Je to proto, že galaxie jsou převážně prázdný prostor a jasné hvězdy vyplňují jen malou část tohoto prostoru. Při pomalé, stovky miliónů let trvající srážce, ovšem může jedna galaxie druhou gravitačně rozpárat a prach a plyn společný oběma galaxiím se opravdu sráží. V titánské srážce nahoře jsou tmavé prachové pilíře označující molekulární mračna při galaktickém setkání stlačovány, což způsobuje rychlý zrod miliónů hvězd, z nich jsou některé gravitačně vázány do hmotných hvězdokup.

Štítky: Star-formation, Ngc 4038, Antennae Galaxies

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Farebné svetelné dráhy hviezd