Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. říjen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. říjen 2006

Srážka galaxií Tykadla

Uznání: NASA, ESA, and the Hubble Heritage Team (STScI/AURA)-ESA/Hubble Collaboration
Acknowledgment: B. Whitmore (Space Telescope Science Institute) et al.

V Havranovi (Corvus) jsou do sebe zaklesnuté dvě galaxie a zde jsou poslední snímky. Když se srazí galaxie, tak se ovšem obvykle nesráží hvězdy, které je tvoří. Je to proto, že galaxie jsou převážně prázdný prostor a jasné hvězdy vyplňují jen malou část tohoto prostoru. Při pomalé, stovky miliónů let trvající srážce, ovšem může jedna galaxie druhou gravitačně rozpárat a prach a plyn společný oběma galaxiím se opravdu sráží. V titánské srážce nahoře jsou tmavé prachové pilíře označující molekulární mračna při galaktickém setkání stlačovány, což způsobuje rychlý zrod miliónů hvězd, z nich jsou některé gravitačně vázány do hmotných hvězdokup.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Star-formation, Ngc 4038, Antennae Galaxies

36. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 31. 8. do 6. 9. 2015. Měsíc bude v poslední čtvrti, čeká nás několik zákrytů včetně jasného Aldebaranu. Na večerní obloze je nízko nad obzorem Saturn. Ráno je vidět Venuše a Mars. Aktivita Slunce byla zvýšená. Vesmírná stanice je v permanenci. Po nákladní HTV-5 se nyní chystá Sojuz TMA-18M s tříčlennou posádkou.

Pluto