Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. říjen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. říjen 2006

Srážka galaxií Tykadla

Uznání: NASA, ESA, and the Hubble Heritage Team (STScI/AURA)-ESA/Hubble Collaboration
Acknowledgment: B. Whitmore (Space Telescope Science Institute) et al.

V Havranovi (Corvus) jsou do sebe zaklesnuté dvě galaxie a zde jsou poslední snímky. Když se srazí galaxie, tak se ovšem obvykle nesráží hvězdy, které je tvoří. Je to proto, že galaxie jsou převážně prázdný prostor a jasné hvězdy vyplňují jen malou část tohoto prostoru. Při pomalé, stovky miliónů let trvající srážce, ovšem může jedna galaxie druhou gravitačně rozpárat a prach a plyn společný oběma galaxiím se opravdu sráží. V titánské srážce nahoře jsou tmavé prachové pilíře označující molekulární mračna při galaktickém setkání stlačovány, což způsobuje rychlý zrod miliónů hvězd, z nich jsou některé gravitačně vázány do hmotných hvězdokup.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Star-formation, Ngc 4038, Antennae Galaxies

21. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 18. 5. do 24. 5. 2015. Měsíc po novu je vidět večer na západě, stejně jako jasná Venuše a Jupiter. Saturn je vidět celou noc. Ruská raketa Proton opět nevynesla svůj náklad, jak měla. Progress na ISS nešel nastartovat, aby zvýšil dráhu stanice.

IFN v okolí M81 a M82