Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. říjen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. říjen 2006

Srážka galaxií Tykadla

Uznání: NASA, ESA, and the Hubble Heritage Team (STScI/AURA)-ESA/Hubble Collaboration
Acknowledgment: B. Whitmore (Space Telescope Science Institute) et al.

V Havranovi (Corvus) jsou do sebe zaklesnuté dvě galaxie a zde jsou poslední snímky. Když se srazí galaxie, tak se ovšem obvykle nesráží hvězdy, které je tvoří. Je to proto, že galaxie jsou převážně prázdný prostor a jasné hvězdy vyplňují jen malou část tohoto prostoru. Při pomalé, stovky miliónů let trvající srážce, ovšem může jedna galaxie druhou gravitačně rozpárat a prach a plyn společný oběma galaxiím se opravdu sráží. V titánské srážce nahoře jsou tmavé prachové pilíře označující molekulární mračna při galaktickém setkání stlačovány, což způsobuje rychlý zrod miliónů hvězd, z nich jsou některé gravitačně vázány do hmotných hvězdokup.

Štítky: Star-formation, Ngc 4038, Antennae Galaxies

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!