Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. listopad 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. listopad 2006

Pelikán v Labuti

Uznání: Image Data: Digitized Sky Survey, Color Composite: Charles Shahar

Mlhovina Pelikán se nachází asi 2000 světelných let daleko ve vysoko vystupujícím souhvězdí Labutě (Cygnus). Kosmický pelikán, též známý jako IC 5070, se příhodně nachází hned u "východního pobřeží" mlhoviny Severní Amerika (NGC 7000), což je další překvapivě známě vyhlížející emisní mlhovina v Labuti. Mlhoviny Pelikán a Severní Amerika jsou částí velké a komplexní hvězdotvorné oblasti, skoro tak blízké jako je dobře známá Mlhovina v Orionu. Z našeho pohledu prachová mračna (vlevo nahoře) utváří Pelikánovo oko a dlouhý zobák, zatímco jasná fronta ionizovanéhoplynu naznačuje zakřivený tvar hlavy a krku. Tento výtečný sysnetizovaný barevný pohled založený na digitalizovaných černobílých snímcích z dalekohledu Samuela Oschina observatoře Palomar obsahuje i dvě hvězdy v popředí a v odhadované vzdálenosti mlhoviny Pelikán zabírá asi 30 světelných let.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Star-formation, Emisní mlhovina, Mlhovina Severní Amerika, Mlhovina Pelikán, Cygnus, Ngc5070, Ngc7000

21. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 18. 5. do 24. 5. 2015. Měsíc po novu je vidět večer na západě, stejně jako jasná Venuše a Jupiter. Saturn je vidět celou noc. Ruská raketa Proton opět nevynesla svůj náklad, jak měla. Progress na ISS nešel nastartovat, aby zvýšil dráhu stanice.

IFN v okolí M81 a M82