Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. listopad 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. listopad 2006

Pelikán v Labuti

Uznání: Image Data: Digitized Sky Survey, Color Composite: Charles Shahar

Mlhovina Pelikán se nachází asi 2000 světelných let daleko ve vysoko vystupujícím souhvězdí Labutě (Cygnus). Kosmický pelikán, též známý jako IC 5070, se příhodně nachází hned u "východního pobřeží" mlhoviny Severní Amerika (NGC 7000), což je další překvapivě známě vyhlížející emisní mlhovina v Labuti. Mlhoviny Pelikán a Severní Amerika jsou částí velké a komplexní hvězdotvorné oblasti, skoro tak blízké jako je dobře známá Mlhovina v Orionu. Z našeho pohledu prachová mračna (vlevo nahoře) utváří Pelikánovo oko a dlouhý zobák, zatímco jasná fronta ionizovanéhoplynu naznačuje zakřivený tvar hlavy a krku. Tento výtečný sysnetizovaný barevný pohled založený na digitalizovaných černobílých snímcích z dalekohledu Samuela Oschina observatoře Palomar obsahuje i dvě hvězdy v popředí a v odhadované vzdálenosti mlhoviny Pelikán zabírá asi 30 světelných let.

Štítky: Star-formation, Emisní mlhovina, Mlhovina Severní Amerika, Mlhovina Pelikán, Cygnus, Ngc5070, Ngc7000

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež