Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. listopad 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. listopad 2006

Pelikán v Labuti

Uznání: Image Data: Digitized Sky Survey, Color Composite: Charles Shahar

Mlhovina Pelikán se nachází asi 2000 světelných let daleko ve vysoko vystupujícím souhvězdí Labutě (Cygnus). Kosmický pelikán, též známý jako IC 5070, se příhodně nachází hned u "východního pobřeží" mlhoviny Severní Amerika (NGC 7000), což je další překvapivě známě vyhlížející emisní mlhovina v Labuti. Mlhoviny Pelikán a Severní Amerika jsou částí velké a komplexní hvězdotvorné oblasti, skoro tak blízké jako je dobře známá Mlhovina v Orionu. Z našeho pohledu prachová mračna (vlevo nahoře) utváří Pelikánovo oko a dlouhý zobák, zatímco jasná fronta ionizovanéhoplynu naznačuje zakřivený tvar hlavy a krku. Tento výtečný sysnetizovaný barevný pohled založený na digitalizovaných černobílých snímcích z dalekohledu Samuela Oschina observatoře Palomar obsahuje i dvě hvězdy v popředí a v odhadované vzdálenosti mlhoviny Pelikán zabírá asi 30 světelných let.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Star-formation, Emisní mlhovina, Mlhovina Severní Amerika, Mlhovina Pelikán, Cygnus, Ngc5070, Ngc7000

18. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 2. 5. do 8. 5. 2016. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Nabízí se dvě jasnější komety – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci byly jen malé, ale všichni s napětím očekáváme, v jakém stavu se objeví velká skvrna 2529, která zmizela 20. dubna na odvrácené straně. Navíc už 9. května nastane přechod Merkuru přes Slunce a bylo by hezké tam nějakou pěknou skvrnu mít. Rusové vyslali raketu Sojuz z nového kosmodromu, ale místo parády v přímém přenosu zůstala spíše pachuť. SpaceX chystá další start Falconu 9.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io