Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. květen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. květen 2007

Tulipán v Labuti

Uznání a copyright: Neil Fleming

Tento rozsáhlý (1° široký) teleskopický pohled zabírá rovinu naší Mléčné dráhy v na mlhoviny bohatém souhvězdí Labutě (Cygnus). Je zaměřen na jasnou vodíkovou emisní oblast zaznamenanou v katalogu z roku 1959 astronomem Stewartem Sharplessem jako Sh2-101. Mlhovina vzdálená asi 8000 světelných let je známá pod populárním názvem mlhovina Tulipán, ale pochopitelně to není jediné kosmické mračno, které evokuje obraz květiny. Tato oblast je ve viditelné světle komplexní a krásná a patří do ní také jeden z nejjasnějších a nejslavnějších zdrojů rentgenové oblohy Cygnus X-1. Cygnus X-1 byl objeven počátkem desetiletí 1970 a je to bizardní binární systém horkého hmotné nadobra (je vidět zde) na těsné oběžné dráze s hvězdnou hmotou černé díry. Odhaduje se, že soustava Cygnus X-1 se nachází v bezpečné vzdálenosti 8000 světelných let.

Štítky: Emisní mlhovina, Cygnus, Tulip nebula, Sh2-101, Cygnus x-1

Zelený Airglow

Velice těžké panorama na spojení, ve finále hodně ořízlé. Struktury jsem zachytil na 45sekundovou expozici.