Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. květen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. květen 2007

Tulipán v Labuti

Uznání a copyright: Neil Fleming

Tento rozsáhlý (1° široký) teleskopický pohled zabírá rovinu naší Mléčné dráhy v na mlhoviny bohatém souhvězdí Labutě (Cygnus). Je zaměřen na jasnou vodíkovou emisní oblast zaznamenanou v katalogu z roku 1959 astronomem Stewartem Sharplessem jako Sh2-101. Mlhovina vzdálená asi 8000 světelných let je známá pod populárním názvem mlhovina Tulipán, ale pochopitelně to není jediné kosmické mračno, které evokuje obraz květiny. Tato oblast je ve viditelné světle komplexní a krásná a patří do ní také jeden z nejjasnějších a nejslavnějších zdrojů rentgenové oblohy Cygnus X-1. Cygnus X-1 byl objeven počátkem desetiletí 1970 a je to bizardní binární systém horkého hmotné nadobra (je vidět zde) na těsné oběžné dráze s hvězdnou hmotou černé díry. Odhaduje se, že soustava Cygnus X-1 se nachází v bezpečné vzdálenosti 8000 světelných let.

Štítky: Emisní mlhovina, Cygnus, Tulip nebula, Sh2-101, Cygnus x-1

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).