Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. prosinec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. prosinec 2007

Dorůstající Europa

Uznání: Galileo Project, JPL, NASA; reprocessed by Ted Stryk

Ačkoliv se vám může fáze tohoto měsíce dobře známá, tak měsíc samotný by neměl. Tato dorůstající fáze ukazuje část Jupiterova měsíce Europa. Mozaiku snímků pořídila kosmická sonda Galileo během své mise jako družice Jupitera v letech 1995 - 2003. Na obrázku jsou vidět pláně světlého ledu, praskliny které běží až k obzoru a tmavé skvrny, které nejspíše obsahují led i půdu. Vyvýšený terén je zvláště patrný u terminátoru, kde vrhá stíny. Europa má skoro stejnou velikost jako pozemský Měsíc, ale je mnohem hladší a vykazuje jen málo vyvýšenin nebo velkých impaktních kráterů. Údaje a snímky z družice Galileo ukazují, že by pod ledovým povrchem mohly existovat kapalné oceány. ESA začala předběžný vývoj družice Europy (Jovian Europa Orbiter), aby mohla otestovat hypotézu, že je v těchto oceánech život. Pokud je povrchový led dostatečně tenký, tak by příští mise spustila hydroboty, které by se ponořily do oceánu a pátraly po životě.

Štítky: Jupiter, Europa, Galileo probe

22. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 28. 5. do 3. 6. 2018. Měsíc bude v úplňku. Večer je nad severozápadem jasná Venuše a nad jihovýchodem Jupiter. Mars a Saturn zůstávají spíše ranními planetami. ISS dostala nové zásoby prostřednictvím nákladní lodi Cygnus. SpaceX už má za sebou v květnu dva starty a třetí je nachystán na tento týden. Před 160 lety byla objevena pěkná kometa Donati (1858).

Jupiter a Io