Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. prosinec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. prosinec 2007

Dorůstající Europa

Uznání: Galileo Project, JPL, NASA; reprocessed by Ted Stryk

Ačkoliv se vám může fáze tohoto měsíce dobře známá, tak měsíc samotný by neměl. Tato dorůstající fáze ukazuje část Jupiterova měsíce Europa. Mozaiku snímků pořídila kosmická sonda Galileo během své mise jako družice Jupitera v letech 1995 - 2003. Na obrázku jsou vidět pláně světlého ledu, praskliny které běží až k obzoru a tmavé skvrny, které nejspíše obsahují led i půdu. Vyvýšený terén je zvláště patrný u terminátoru, kde vrhá stíny. Europa má skoro stejnou velikost jako pozemský Měsíc, ale je mnohem hladší a vykazuje jen málo vyvýšenin nebo velkých impaktních kráterů. Údaje a snímky z družice Galileo ukazují, že by pod ledovým povrchem mohly existovat kapalné oceány. ESA začala předběžný vývoj družice Europy (Jovian Europa Orbiter), aby mohla otestovat hypotézu, že je v těchto oceánech život. Pokud je povrchový led dostatečně tenký, tak by příští mise spustila hydroboty, které by se ponořily do oceánu a pátraly po životě.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Jupiter, Europa, Galileo probe

21. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 18. 5. do 24. 5. 2015. Měsíc po novu je vidět večer na západě, stejně jako jasná Venuše a Jupiter. Saturn je vidět celou noc. Ruská raketa Proton opět nevynesla svůj náklad, jak měla. Progress na ISS nešel nastartovat, aby zvýšil dráhu stanice.

IFN v okolí M81 a M82