Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. prosinec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. prosinec 2007

Dorůstající Europa

Uznání: Galileo Project, JPL, NASA; reprocessed by Ted Stryk

Ačkoliv se vám může fáze tohoto měsíce dobře známá, tak měsíc samotný by neměl. Tato dorůstající fáze ukazuje část Jupiterova měsíce Europa. Mozaiku snímků pořídila kosmická sonda Galileo během své mise jako družice Jupitera v letech 1995 - 2003. Na obrázku jsou vidět pláně světlého ledu, praskliny které běží až k obzoru a tmavé skvrny, které nejspíše obsahují led i půdu. Vyvýšený terén je zvláště patrný u terminátoru, kde vrhá stíny. Europa má skoro stejnou velikost jako pozemský Měsíc, ale je mnohem hladší a vykazuje jen málo vyvýšenin nebo velkých impaktních kráterů. Údaje a snímky z družice Galileo ukazují, že by pod ledovým povrchem mohly existovat kapalné oceány. ESA začala předběžný vývoj družice Europy (Jovian Europa Orbiter), aby mohla otestovat hypotézu, že je v těchto oceánech život. Pokud je povrchový led dostatečně tenký, tak by příští mise spustila hydroboty, které by se ponořily do oceánu a pátraly po životě.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Jupiter, Europa, Galileo probe

36. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 31. 8. do 6. 9. 2015. Měsíc bude v poslední čtvrti, čeká nás několik zákrytů včetně jasného Aldebaranu. Na večerní obloze je nízko nad obzorem Saturn. Ráno je vidět Venuše a Mars. Aktivita Slunce byla zvýšená. Vesmírná stanice je v permanenci. Po nákladní HTV-5 se nyní chystá Sojuz TMA-18M s tříčlennou posádkou.

Pluto