Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. prosinec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. prosinec 2007

Dorůstající Europa

Uznání: Galileo Project, JPL, NASA; reprocessed by Ted Stryk

Ačkoliv se vám může fáze tohoto měsíce dobře známá, tak měsíc samotný by neměl. Tato dorůstající fáze ukazuje část Jupiterova měsíce Europa. Mozaiku snímků pořídila kosmická sonda Galileo během své mise jako družice Jupitera v letech 1995 - 2003. Na obrázku jsou vidět pláně světlého ledu, praskliny které běží až k obzoru a tmavé skvrny, které nejspíše obsahují led i půdu. Vyvýšený terén je zvláště patrný u terminátoru, kde vrhá stíny. Europa má skoro stejnou velikost jako pozemský Měsíc, ale je mnohem hladší a vykazuje jen málo vyvýšenin nebo velkých impaktních kráterů. Údaje a snímky z družice Galileo ukazují, že by pod ledovým povrchem mohly existovat kapalné oceány. ESA začala předběžný vývoj družice Europy (Jovian Europa Orbiter), aby mohla otestovat hypotézu, že je v těchto oceánech život. Pokud je povrchový led dostatečně tenký, tak by příští mise spustila hydroboty, které by se ponořily do oceánu a pátraly po životě.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Jupiter, Europa, Galileo probe

17. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 4. do 1. 5. 2016. Měsíc ubývá k poslední čtvrti. Večer je nejlépe vidět planeta Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Z dostupnějších komet se nabízí dvě – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci budou spíše ojedinělé. Do vesmíru se vydala družice Sentinel-1B. Rusové chystají inaugurační start z nového kosmodromu na Dálném východě. Start rakety chystají také Indové.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io