Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. prosinec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. prosinec 2007

Dorůstající Europa

Uznání: Galileo Project, JPL, NASA; reprocessed by Ted Stryk

Ačkoliv se vám může fáze tohoto měsíce dobře známá, tak měsíc samotný by neměl. Tato dorůstající fáze ukazuje část Jupiterova měsíce Europa. Mozaiku snímků pořídila kosmická sonda Galileo během své mise jako družice Jupitera v letech 1995 - 2003. Na obrázku jsou vidět pláně světlého ledu, praskliny které běží až k obzoru a tmavé skvrny, které nejspíše obsahují led i půdu. Vyvýšený terén je zvláště patrný u terminátoru, kde vrhá stíny. Europa má skoro stejnou velikost jako pozemský Měsíc, ale je mnohem hladší a vykazuje jen málo vyvýšenin nebo velkých impaktních kráterů. Údaje a snímky z družice Galileo ukazují, že by pod ledovým povrchem mohly existovat kapalné oceány. ESA začala předběžný vývoj družice Europy (Jovian Europa Orbiter), aby mohla otestovat hypotézu, že je v těchto oceánech život. Pokud je povrchový led dostatečně tenký, tak by příští mise spustila hydroboty, které by se ponořily do oceánu a pátraly po životě.

Štítky: Jupiter, Europa, Galileo probe

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež