Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. prosinec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. prosinec 2007

Výtrysk ze Slunce

Uznání a copyright: Hinode, JAXA, NASA

Co pohání sluneční vítr? O našem Slunci je známo, že emituje silný vítr částic s poryvy, které mohou ovlivnit dokonce i astronauty a družice na oběžné dráze Země. Příčina vzniku slunečního větru se diskutuje už po desetiletí, ale považuje se za vázanou na Alfvénovy vlny, které generuje neustále se měnící magnetické pole Slunce. Zdá se, že nově zveřejněné snímky z japonské družice Hinode tuto hypotézu podporují a v průměru každodenně zobrazují 240 výtrysků plazmy, které představují výtečné kandidáty pohánějící vně se pohybující Alfvénovy vlny. Výtrysky a vlny nakonec vznikají magnetickými rekonekcemi, což jsou rychlé události, které rychle propojují náhle se pohybující konstatní magnetické pole, které s sebou táhne elektrony a protony. Na snímku vlevo je v rentgenovém světle vidět jeden z takových výtrysků. Jasné skvrny ukazují relativně energetické oblasti kdekoliv na Slunci.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Slunce, Výtrysk, Hinode

5. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 1. 2. do 7. 2. 2016. Měsíc před novem bude viditelný ranní obloze. Jupiter můžeme pozorovat v pozdním večeru a druhé polovině noci. Ráno v záři vycházejícího Slunce máme Venuši a Merkur. Lepší je viditelnost planety Saturn. Mars je v maximální výšce. Kometa Catalina je poblíž severního nebeského pólu. Aktivita Slunce je nízká. Minulý týden patřil geostacionárním družicím, tento týden bychom se mohli dočkat vypuštění několika navigačních satelitů.

Venuše 2015