Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. prosinec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. prosinec 2007

Výtrysk ze Slunce

Uznání a copyright: Hinode, JAXA, NASA

Co pohání sluneční vítr? O našem Slunci je známo, že emituje silný vítr částic s poryvy, které mohou ovlivnit dokonce i astronauty a družice na oběžné dráze Země. Příčina vzniku slunečního větru se diskutuje už po desetiletí, ale považuje se za vázanou na Alfvénovy vlny, které generuje neustále se měnící magnetické pole Slunce. Zdá se, že nově zveřejněné snímky z japonské družice Hinode tuto hypotézu podporují a v průměru každodenně zobrazují 240 výtrysků plazmy, které představují výtečné kandidáty pohánějící vně se pohybující Alfvénovy vlny. Výtrysky a vlny nakonec vznikají magnetickými rekonekcemi, což jsou rychlé události, které rychle propojují náhle se pohybující konstatní magnetické pole, které s sebou táhne elektrony a protony. Na snímku vlevo je v rentgenovém světle vidět jeden z takových výtrysků. Jasné skvrny ukazují relativně energetické oblasti kdekoliv na Slunci.

Štítky: Slunce, Výtrysk, Hinode

30. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 7. do 31. 7. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Jupiter zapadá nedlouho po Slunci. Mars a Saturn jsou večer na jihozápadě. V druhé polovině noci lze pozorovat Neptun a Uran. Velké skvrny na Slunci už zapadly. Přelety ISS se postupně přesunou i na večerní oblohu. Čeká nás zákryt jasnější hvězdy Měsícem a setkání Merkuru s Regulem. Mezinárodní stanice má připojeny dvě nové nákladní lodě. Vzpomínáme na Antonína Rükla.

Sluneční cesty nad dalekohledem