Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. prosinec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. prosinec 2007

Výtrysk ze Slunce

Uznání a copyright: Hinode, JAXA, NASA

Co pohání sluneční vítr? O našem Slunci je známo, že emituje silný vítr částic s poryvy, které mohou ovlivnit dokonce i astronauty a družice na oběžné dráze Země. Příčina vzniku slunečního větru se diskutuje už po desetiletí, ale považuje se za vázanou na Alfvénovy vlny, které generuje neustále se měnící magnetické pole Slunce. Zdá se, že nově zveřejněné snímky z japonské družice Hinode tuto hypotézu podporují a v průměru každodenně zobrazují 240 výtrysků plazmy, které představují výtečné kandidáty pohánějící vně se pohybující Alfvénovy vlny. Výtrysky a vlny nakonec vznikají magnetickými rekonekcemi, což jsou rychlé události, které rychle propojují náhle se pohybující konstatní magnetické pole, které s sebou táhne elektrony a protony. Na snímku vlevo je v rentgenovém světle vidět jeden z takových výtrysků. Jasné skvrny ukazují relativně energetické oblasti kdekoliv na Slunci.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Slunce, Výtrysk, Hinode

36. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 31. 8. do 6. 9. 2015. Měsíc bude v poslední čtvrti, čeká nás několik zákrytů včetně jasného Aldebaranu. Na večerní obloze je nízko nad obzorem Saturn. Ráno je vidět Venuše a Mars. Aktivita Slunce byla zvýšená. Vesmírná stanice je v permanenci. Po nákladní HTV-5 se nyní chystá Sojuz TMA-18M s tříčlennou posádkou.

Pluto