Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. prosinec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. prosinec 2007

Výtrysk ze Slunce

Uznání a copyright: Hinode, JAXA, NASA

Co pohání sluneční vítr? O našem Slunci je známo, že emituje silný vítr částic s poryvy, které mohou ovlivnit dokonce i astronauty a družice na oběžné dráze Země. Příčina vzniku slunečního větru se diskutuje už po desetiletí, ale považuje se za vázanou na Alfvénovy vlny, které generuje neustále se měnící magnetické pole Slunce. Zdá se, že nově zveřejněné snímky z japonské družice Hinode tuto hypotézu podporují a v průměru každodenně zobrazují 240 výtrysků plazmy, které představují výtečné kandidáty pohánějící vně se pohybující Alfvénovy vlny. Výtrysky a vlny nakonec vznikají magnetickými rekonekcemi, což jsou rychlé události, které rychle propojují náhle se pohybující konstatní magnetické pole, které s sebou táhne elektrony a protony. Na snímku vlevo je v rentgenovém světle vidět jeden z takových výtrysků. Jasné skvrny ukazují relativně energetické oblasti kdekoliv na Slunci.

Štítky: Slunce, Výtrysk, Hinode

25. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 20. 6. do 26. 6. 2016. Měsíc je počátkem týdne v úplňku. Ze soboty na neděli postupně zakryje jasnější hvězdu z Vodnáře a také planetu Neptun. Večer klesá stále níže Jupiter, v noci jsou vidět Saturn a Mars. Slunce je klidné, ale vyskytují se na něm skvrny. Konečně se objevila noční svítící oblaka. Na Zemi přistála tříčlenná posádka z ISS.

Merkur a Slunce

Kteréhosi dne, kteréhosi měsíce, někdy mezi lety 1627 a 1630 se Johannes Kepler v Bavorském Ulmu skláněl nad tzv. „Rudolfinskými tabulkami“. Tyto tabulky umožňovaly určovat do minulosti i do budoucnosti polohy planet na obloze s tehdy nebývalou přesností. Vycházely zejména z měření

Mračná piesku zo Sahary nad ČR a SR

Mračná piesku zo Sahary v zemskej atmosfére v silnom juhozápadnom prúdení môžu na prvý pohľad vytvárať efekty podobné nočným svietiacim oblakom.