Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. prosinec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. prosinec 2007

Výtrysk ze Slunce

Uznání a copyright: Hinode, JAXA, NASA

Co pohání sluneční vítr? O našem Slunci je známo, že emituje silný vítr částic s poryvy, které mohou ovlivnit dokonce i astronauty a družice na oběžné dráze Země. Příčina vzniku slunečního větru se diskutuje už po desetiletí, ale považuje se za vázanou na Alfvénovy vlny, které generuje neustále se měnící magnetické pole Slunce. Zdá se, že nově zveřejněné snímky z japonské družice Hinode tuto hypotézu podporují a v průměru každodenně zobrazují 240 výtrysků plazmy, které představují výtečné kandidáty pohánějící vně se pohybující Alfvénovy vlny. Výtrysky a vlny nakonec vznikají magnetickými rekonekcemi, což jsou rychlé události, které rychle propojují náhle se pohybující konstatní magnetické pole, které s sebou táhne elektrony a protony. Na snímku vlevo je v rentgenovém světle vidět jeden z takových výtrysků. Jasné skvrny ukazují relativně energetické oblasti kdekoliv na Slunci.

Štítky: Slunce, Výtrysk, Hinode

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež