Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. leden 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. leden 2008

M51: Kosmický vír

Uznání: S. Beckwith (STScI) Hubble Heritage Team, (STScI/AURA), ESA, NASA

Sledujte oje Velkého vozu směrem od vozu, až se dostanete k poslední jasné hvězdě oje. Pak jenom dalekohledem trochu sklouzněte na jihozápad a můžete najít tento úžasný pár interagujících galaxií, 51. položku ve slavném katalogu Charlese Messiera. Pravděpodobně ta původní spirální mlhovina, velká galaxie s dobře definovanou spirální strukturou je též katalogizovaná jako NGC 5194. Její spirální ramena a prachové pásy se jasně rozprostírají před její doprovodnou galaxií NGC 5195 (vpravo). Pár je vzdálený asi 31 miliónů světelných let a oficiálně se nachází v hranicích malého souhvězdí Honicích psů (Canes Venatici). V malém dalekohledu ze Země sice M51 vypadá slabá a rozmazaná, ale v lednu 2005 pořídila kamera Advanced Camera for Surveys na palubě Hubblova kosmického dalekohledu její nejostřejší vůbec kdy pořízený snímek.

Štítky: Hubblův kosmický dalekohled, Spirální galaxie, M51, Ngc5194, Ngc5195