Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. březen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. březen 2008

NGC 6334: Mlhovina Kočičí tlapka

Uznání: HiRISE, MRO, LPL (U. Arizona), NASA

Mlhoviny jsou možná tak slavné proto, že se dají identifikovat s dobře známými tvary, stejně jako o kočkách je známo, že jsou s nimi někdy potíže. Stejně ale nikdo neví, která kočka mohla udělat tuto velkou Kočičí tlapku ve Štírovi (Scorpius). Kočičí tlapka vzdálená 5500 světelných let je emisní mlhovina červené barvy, která pochází z atomů hojného ionizovaného vodíku. Hvězdy v této mlhovině alternativně nazývané také mlhovina Medvědí drápy nebo NGC 6334 jsou asi desekrát hmotnější než naše Slunce a zrodily se teprve v několika minulých miliónech let. Na snímku nahoře je konec Kočičí tlapky zobrazený z Mayallova 4 m dalekohledu na Kitt Peak v Arizoně v USA.

Štítky: Star-forming region, Cat's Paw Nebula, NGC 6334

Zoskupenie planét na rannej oblohe

Planéty Venuša, Mars a Merkúr a ako bonus blízka konjunkcia Mesiaca s hviezdou Regulus v súhvezdí Leva.