Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. březen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. březen 2008

Zvýrazněné barvy Merkuru

Uznání: MESSENGER, NASA, JHU APL, CIW

Barvy Merkuru jsou jemné a krásné. Při prvním pohledu je nejvnitřnější planeta naší sluneční soustavy prostě černobílá, ale snímky také s infračervenými barvami, které normálně člověk nevidí, rozšiřují svět podrobností. Jeden takový snímek pořízený kosmickou sondou MESSENGER, která v polovině ledna kolem Merkuru proletěla, je vidět nahoře. Všeobecně vzato tento horký svět dostal trochu více hnědý nádech. Hodně kráterů, které jsou na jiných kráterech, takže zcela jistě vznikly později, jsou stejně jasné jako paprsky s lehce modrým odstínem, což ukazuje, že impaktem vyvržená půda měla světlou barvu. Několik kráterů, jako například některé v obřím impaktním útvaru Caloris Basin vpravo nahoře nečekaně lemuje tmavý materiál, jehož podstata se zkoumá. Sonda MESSENGER pokračuje v letu vnitřní sluneční soustavou a kolem Merkuru zase proletí tento říjen a příští září, předtím než v roce 2011 vstoupí na oběžnou dráhu kolem tohoto pustého světa.

Štítky: Merkur, Krátery, Color

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!