Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. březen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. březen 2008

Zvýrazněné barvy Merkuru

Uznání: MESSENGER, NASA, JHU APL, CIW

Barvy Merkuru jsou jemné a krásné. Při prvním pohledu je nejvnitřnější planeta naší sluneční soustavy prostě černobílá, ale snímky také s infračervenými barvami, které normálně člověk nevidí, rozšiřují svět podrobností. Jeden takový snímek pořízený kosmickou sondou MESSENGER, která v polovině ledna kolem Merkuru proletěla, je vidět nahoře. Všeobecně vzato tento horký svět dostal trochu více hnědý nádech. Hodně kráterů, které jsou na jiných kráterech, takže zcela jistě vznikly později, jsou stejně jasné jako paprsky s lehce modrým odstínem, což ukazuje, že impaktem vyvržená půda měla světlou barvu. Několik kráterů, jako například některé v obřím impaktním útvaru Caloris Basin vpravo nahoře nečekaně lemuje tmavý materiál, jehož podstata se zkoumá. Sonda MESSENGER pokračuje v letu vnitřní sluneční soustavou a kolem Merkuru zase proletí tento říjen a příští září, předtím než v roce 2011 vstoupí na oběžnou dráhu kolem tohoto pustého světa.

Štítky: Merkur, Krátery, Color

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež