Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. březen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. březen 2008

Zvýrazněné barvy Merkuru

Uznání: MESSENGER, NASA, JHU APL, CIW

Barvy Merkuru jsou jemné a krásné. Při prvním pohledu je nejvnitřnější planeta naší sluneční soustavy prostě černobílá, ale snímky také s infračervenými barvami, které normálně člověk nevidí, rozšiřují svět podrobností. Jeden takový snímek pořízený kosmickou sondou MESSENGER, která v polovině ledna kolem Merkuru proletěla, je vidět nahoře. Všeobecně vzato tento horký svět dostal trochu více hnědý nádech. Hodně kráterů, které jsou na jiných kráterech, takže zcela jistě vznikly později, jsou stejně jasné jako paprsky s lehce modrým odstínem, což ukazuje, že impaktem vyvržená půda měla světlou barvu. Několik kráterů, jako například některé v obřím impaktním útvaru Caloris Basin vpravo nahoře nečekaně lemuje tmavý materiál, jehož podstata se zkoumá. Sonda MESSENGER pokračuje v letu vnitřní sluneční soustavou a kolem Merkuru zase proletí tento říjen a příští září, předtím než v roce 2011 vstoupí na oběžnou dráhu kolem tohoto pustého světa.

Štítky: Merkur, Krátery, Color

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.