Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. březen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. březen 2008

Molekulární mračno Barnard 68

Uznání: FORS Team, 8.2-meter VLT Antu, ESO

Kam zmizely všechny hvězdy? To, co se považovalo za díru do oblohy astronomové nyní znají jako tmavý molekulární mrak. Vysoká koncentrace prachu a molekulárního plynu zde absorbuje prakticky všechno viditelné světlo vyzařované hvězdami pozadí. Záhadné tmavé okolí napomáhá vnitřku molekulárních mračen stát se nejchladnějšími a nejizolovanějšími místy ve vesmíru. Jednou z nejpozoruhodnějších z těchto tmavých absorpčních mlhovin je mračno v souhvězdí Hadonoše (Ophiuchus) známé jako Barnard 68, které je na snímku nahoře. To, že ve středu nejsou vidět žádné hvězdy ukazuje, že Barnard 68 je poměrně blízko, asi 500 světelných let a měří asi polovinu světelného roku. Není přesně známo, jak molekulární mračna jako je Barnard 68 vznikají, ale ví se, že mračna samotná jsou pravděpodobně místy vzniku nových hvězd. V infračerveném světle je ale přes mračno vidět.

Štítky: Prach, Molekulární mračno, Barnard 68

22. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 28. 5. do 3. 6. 2018. Měsíc bude v úplňku. Večer je nad severozápadem jasná Venuše a nad jihovýchodem Jupiter. Mars a Saturn zůstávají spíše ranními planetami. ISS dostala nové zásoby prostřednictvím nákladní lodi Cygnus. SpaceX už má za sebou v květnu dva starty a třetí je nachystán na tento týden. Před 160 lety byla objevena pěkná kometa Donati (1858).

Měsíc s Jupiterem v konjunkci