Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. květen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. květen 2008

Temná věž ve Štírovi

Uznání a copyright: Robert Gendler

Tento prachový kosmický mrak v souhvězdí Štíra (Scorpius) může v siluetě proti hvězdnaté obloze někomu připomínat obraz přízračné temné věže. Ve skutečnosti se docela dobře mohou v tmavé mlhovině, jejíž struktura na tomto nádherném pohledu dalekohledem měří téměř 40 světelných let, skrývat shluky prachu a plynu hroutící se za vzniku hvězd. Dozadu učesané mračno známé též jako kometární globule sahá od shora vpravo k hlavě (vrcholu věže) vlevo dole od středu a je utvářeno intenzivním ultrafialovým zářením z OB asociace velmi žhavých hvězd v NGC 6231 už mimo tuto scénu, za levým okrajem. Toto energetické ultrafialové světlo také vyvolává červenou záři globule z vodíku. V prachu ponořené žhavé hvězdy lze spatřit jako malé modravé reflekční mlhoviny. Tato tmavá věž, NGC 6231 a připojené mlhoviny jsou asi 5000 světelných let daleko.

Odkaz na originální APOD