Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. květen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. květen 2008

Temná věž ve Štírovi

Uznání a copyright: Robert Gendler

Tento prachový kosmický mrak v souhvězdí Štíra (Scorpius) může v siluetě proti hvězdnaté obloze někomu připomínat obraz přízračné temné věže. Ve skutečnosti se docela dobře mohou v tmavé mlhovině, jejíž struktura na tomto nádherném pohledu dalekohledem měří téměř 40 světelných let, skrývat shluky prachu a plynu hroutící se za vzniku hvězd. Dozadu učesané mračno známé též jako kometární globule sahá od shora vpravo k hlavě (vrcholu věže) vlevo dole od středu a je utvářeno intenzivním ultrafialovým zářením z OB asociace velmi žhavých hvězd v NGC 6231 už mimo tuto scénu, za levým okrajem. Toto energetické ultrafialové světlo také vyvolává červenou záři globule z vodíku. V prachu ponořené žhavé hvězdy lze spatřit jako malé modravé reflekční mlhoviny. Tato tmavá věž, NGC 6231 a připojené mlhoviny jsou asi 5000 světelných let daleko.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Star-formation, Prach, Tmavá mlhovina, OB association, Scorpius

17. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 4. do 1. 5. 2016. Měsíc ubývá k poslední čtvrti. Večer je nejlépe vidět planeta Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Z dostupnějších komet se nabízí dvě – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci budou spíše ojedinělé. Do vesmíru se vydala družice Sentinel-1B. Rusové chystají inaugurační start z nového kosmodromu na Dálném východě. Start rakety chystají také Indové.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io