Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. květen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. květen 2008

Temná věž ve Štírovi

Uznání a copyright: Robert Gendler

Tento prachový kosmický mrak v souhvězdí Štíra (Scorpius) může v siluetě proti hvězdnaté obloze někomu připomínat obraz přízračné temné věže. Ve skutečnosti se docela dobře mohou v tmavé mlhovině, jejíž struktura na tomto nádherném pohledu dalekohledem měří téměř 40 světelných let, skrývat shluky prachu a plynu hroutící se za vzniku hvězd. Dozadu učesané mračno známé též jako kometární globule sahá od shora vpravo k hlavě (vrcholu věže) vlevo dole od středu a je utvářeno intenzivním ultrafialovým zářením z OB asociace velmi žhavých hvězd v NGC 6231 už mimo tuto scénu, za levým okrajem. Toto energetické ultrafialové světlo také vyvolává červenou záři globule z vodíku. V prachu ponořené žhavé hvězdy lze spatřit jako malé modravé reflekční mlhoviny. Tato tmavá věž, NGC 6231 a připojené mlhoviny jsou asi 5000 světelných let daleko.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Star-formation, Prach, Tmavá mlhovina, OB association, Scorpius

32. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 3. 8. do 9. 8. 2015. Měsíc viditelný nad ránem bude v poslední čtvrti. Na večerní obloze lze obtížně pozorovat Merkur a Jupiter (a Regulus). Saturn je vidět nejlépe hned za soumraku nízko nad jihozápadem. Aktivita Slunce je nízká. Začíná vzrůstat aktivita meteorického roje Perseid.

Pluto

Je sychravý 18. únor roku 1930. Na Lowellově observatoři asistent Clyde Tombaugh prohlíží v blinkkomparátoru snímky pořízené 23. a 29. ledna téhož roku. Snímky jsou opravdu velké. Skleněné fotografické desky mají rozměry 35 x 42,5 cm a zachycují obraz oblohy vytvořený čočkovým „Clarkovým“

Východ

Na obrázku je kompilácia polôh „modrého Mesiaca“ voči horizontu nad Domašínom z vrcholu Veľkého Dielu. Zo spolu 97 expozícii od 20:31 do 20:49 je vybratá iba každá šestnásta a všetky sú spojené softvérom Startrials. V ohnisku 135 mm objektívu Canon 28-135/3,5-5,6 zacloneného na f/9 a citlivosťou 800 ISO sa expozície pohybujú od 1/100 sek na začiatku až po 1/13 sekundy na konci intervalu.