Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. květen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. květen 2008

Jupiterovy tři rudé skvrny

Uznání: NASA, ESA, M. Wong, I. de Pater (UC Berkeley), et al.

Jupiter už asi 300 let ukazuje teleskopickým pozorovatelům ve své pásmovité atmosféře pozoruhodný útvar, velký vířící bouřkový systém známý jako Velká rudá skvrna. V roce 2006 se objevil další rudý bouřkový systém, který byl nejprve pozorován, když se menší bělavé oválné bouřky spojily a vyvinuly podivnou červenou barvu. Nyní má Jupiter třetí rudou skvrnu, která zase vznikla z menší bělavé bouře. Všechny tři skvrny jsou vidět na tomto snímku pořízeném 9. a 10. května širokoúhlou a planetární kamerou 2 Hublova kosmického dalekohledu. Skvrny vystupují nad okolní oblaky a jejich rudá barva může být způsobena nižším materiálem vytaženým bouřemi a vystaveným ultrafialovému záření, ovšem přesný chemický proces není znám. Co do měřítka má Velká rudá skvrna téměř dvojnásobný průměr planety Země a obě menší skvrny mají méně jak jeden průměr Země. Nejnovější rudá skvrna je zcela vlevo (západ) spolu se stejným pásmem mraků, jako je Velká rudá skvrna a pohybuje se k ní. Pokud bude tento pohyb pokračovat, tak se tato nová skvrna v srpnu setká s mnohem větším bouřkovým systémem. Epidemie rudých skvrn na Jupiteru se nejspíš váže na změnu klimatu ve velkém měřítku, jelikož se tato obří plynná planeta stává u rovníku teplejší.

Štítky: Jupiter, Velká rudá skvrna, Bouře, Red spot, Grs