Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. srpen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. srpen 2008

Stín Země

Uznání a copyright: Anthony Ayiomamitis (TWAN)

Temný vnitřní stín planety Země se nazývá umbra. Umbra má tvar do prostoru sahajícího kužele a má kruhovitý průřez, který je při měsíčním zatmění snadno viditelný. Například minulou sobotu měsíční úplněk klouzal severním okrajem umbry. Pozorovatelé na východní polokouli se tak mohli těšit z toho, že přechod Měsíce vytvořil sice hluboké, ale jen částečné zatmění. Tento kompozitní obraz využívá následných snímků pořízených během zatmění v Aténách v Řecku, takže trasují velkou část zakřiveného okraje umbry. Výsledek krásně ilustruje poměrnou velikost průřezu umbry ve vzdálenosti Měsíce, stejně jako dráhu Měsíce stínem Země.

Štítky: Úplněk, Lunární zatmění, Zatmění, Umbra

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež

Rojení Perseid nad Královou Studňou

Jaká fantastická noc 11./12. srpna 2016! Neboť byla předpozena vysoká aktivita Perseid způsobená gravitačním vlivem Jupiteru na proud částic komety Swift-Tuttle - mateřských tělísek roje Perseid - hledal jsem nějaké opravdu vhodné místo. A našel jsem jej v poměrně mladém Parku tmavej oblohy Veľká Fatra u hotelu Králova Studňa, který je pro své zařízení parádním stanovištěm k výletům za zážitky pod místním tmavým nebem. A Perseidy stály fakt za to! Ze 104 meteorů bylo 94 z nich na snímku zachyceno za pouhou jedinou noc, v průběhu 5 hodin. Nejjasnější meteor měl odhadem -8 magnitudu a na zlomek sekundy ozářil krajinu. Toto zcela předčilo má očekávání a dokonce i zážitek z minulého roku v Kolonickém sedle. Použit Canon 6D IR Baader modif., Samyang 24 mm, Sigma 15 mm, Vixen Polarie. Další info na mém webu.