Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. říjen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. říjen 2008

Merkur z MESSENGERu

Uznání: MESSENGER, NASA, JHU APL, CIW

Planeta Merkur byla známa už na počátku psané historie, ale takto nebyla nejvnitřnější planeta sluneční soustavy nikdy předtím vidět. Před dvěma dny kosmická sonda MESSENGER už podruhé prolétla kolem Merkuru a zobrazila terén, který byl předtím jenom nepoměrně hruběji zmapován radarem. Snímek nahoře byl pořízen, když se sonda MESSENGER 90 minut po průletu z výšky asi 27 000 km ohlédla zpátky. Na snímku nahoře jsou mezi mnoha jinými nově zobrazenými útvary vidět neobvykle dlouhé paprsky, které vypadají jako meridiány v délce vybíhající z mladého kráteru u severního limbu. MESSENGERnaplánován ještě jeden průlet kolem Merkuru a poté v roce 2011 zapálí svoje motory a vstoupí na oběžnou dráhu.

Štítky: Merkur, Messenger, Second flyby

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež