Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. říjen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. říjen 2008

Merkur z MESSENGERu

Uznání: MESSENGER, NASA, JHU APL, CIW

Planeta Merkur byla známa už na počátku psané historie, ale takto nebyla nejvnitřnější planeta sluneční soustavy nikdy předtím vidět. Před dvěma dny kosmická sonda MESSENGER už podruhé prolétla kolem Merkuru a zobrazila terén, který byl předtím jenom nepoměrně hruběji zmapován radarem. Snímek nahoře byl pořízen, když se sonda MESSENGER 90 minut po průletu z výšky asi 27 000 km ohlédla zpátky. Na snímku nahoře jsou mezi mnoha jinými nově zobrazenými útvary vidět neobvykle dlouhé paprsky, které vypadají jako meridiány v délce vybíhající z mladého kráteru u severního limbu. MESSENGERnaplánován ještě jeden průlet kolem Merkuru a poté v roce 2011 zapálí svoje motory a vstoupí na oběžnou dráhu.

Štítky: Second flyby, Merkur, Messenger

9. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 23. 2. do 1. 3. 2015 Měsíc je kolem první čtvrti. Večer minula jasná Venuše planetu Mars. Jupiter je vidět celou noc. Saturn je vidět nejlépe ráno. Aktivita Slunce je nízká. Mapa zobrazuje oblohu ve středu 25. února v 19:00 SEČ.

Kometa C/2014 Q2 Lovejoy

Dějiny jsou plné komet. Zejména legendy o historických událostech či nejrůznější proroctví nás tímto dojmem dozajista naplní. Kometu, dokonce snad tu nejslavnější Halleyovu, nalezneme například na slavné Tapisérii z Bayeux, znázorňující okolnosti normanské invaze do Anglie v roce 1066. Slavná

Měsíc v souhvězdí Býka

Foceno přes Canon EOS 450D. Objektiv Porst 2,8/35. U Měsíce je v mracích výrazný ohybový jev.