Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. říjen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. říjen 2008

Merkur z MESSENGERu

Uznání: MESSENGER, NASA, JHU APL, CIW

Planeta Merkur byla známa už na počátku psané historie, ale takto nebyla nejvnitřnější planeta sluneční soustavy nikdy předtím vidět. Před dvěma dny kosmická sonda MESSENGER už podruhé prolétla kolem Merkuru a zobrazila terén, který byl předtím jenom nepoměrně hruběji zmapován radarem. Snímek nahoře byl pořízen, když se sonda MESSENGER 90 minut po průletu z výšky asi 27 000 km ohlédla zpátky. Na snímku nahoře jsou mezi mnoha jinými nově zobrazenými útvary vidět neobvykle dlouhé paprsky, které vypadají jako meridiány v délce vybíhající z mladého kráteru u severního limbu. MESSENGERnaplánován ještě jeden průlet kolem Merkuru a poté v roce 2011 zapálí svoje motory a vstoupí na oběžnou dráhu.

Štítky: Merkur, Messenger, Second flyby

22. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 28. 5. do 3. 6. 2018. Měsíc bude v úplňku. Večer je nad severozápadem jasná Venuše a nad jihovýchodem Jupiter. Mars a Saturn zůstávají spíše ranními planetami. ISS dostala nové zásoby prostřednictvím nákladní lodi Cygnus. SpaceX už má za sebou v květnu dva starty a třetí je nachystán na tento týden. Před 160 lety byla objevena pěkná kometa Donati (1858).

Jupiter a Io