Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. říjen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. říjen 2008

Merkur z MESSENGERu

Uznání: MESSENGER, NASA, JHU APL, CIW

Planeta Merkur byla známa už na počátku psané historie, ale takto nebyla nejvnitřnější planeta sluneční soustavy nikdy předtím vidět. Před dvěma dny kosmická sonda MESSENGER už podruhé prolétla kolem Merkuru a zobrazila terén, který byl předtím jenom nepoměrně hruběji zmapován radarem. Snímek nahoře byl pořízen, když se sonda MESSENGER 90 minut po průletu z výšky asi 27 000 km ohlédla zpátky. Na snímku nahoře jsou mezi mnoha jinými nově zobrazenými útvary vidět neobvykle dlouhé paprsky, které vypadají jako meridiány v délce vybíhající z mladého kráteru u severního limbu. MESSENGERnaplánován ještě jeden průlet kolem Merkuru a poté v roce 2011 zapálí svoje motory a vstoupí na oběžnou dráhu.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Merkur, Messenger, Second flyby

18. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 2. 5. do 8. 5. 2016. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Nabízí se dvě jasnější komety – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci byly jen malé, ale všichni s napětím očekáváme, v jakém stavu se objeví velká skvrna 2529, která zmizela 20. dubna na odvrácené straně. Navíc už 9. května nastane přechod Merkuru přes Slunce a bylo by hezké tam nějakou pěknou skvrnu mít. Rusové vyslali raketu Sojuz z nového kosmodromu, ale místo parády v přímém přenosu zůstala spíše pachuť. SpaceX chystá další start Falconu 9.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io