Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. únor 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. únor 2009

NGC 604: Rentgenové záření z obří porodnice hvězd

Uznání: X-ray: NASA / CXC / R. Tuellmann (Harvard-Smithsonian CfA) et al.;
Optical: NASA/AURA/STScI

Ve vzdálenosti necelých 3 miliónů světelných let se nachází nedaleká spirální galaxie M33, obří porodnice hvězd. NGC 604 měří asi 1300 světelných let, neboli skoro 100 násobek velikosti Mlhoviny Orion. Hvězdotvorná oblast NGC 604 je v Místní skupině galaxií druhá největší, hned za 30 Doradus, což je známá mlhovina Tarantule ve Velkém Magellanově mračnu. Tento barevný kompozit rentgenových dat (modře) z observatoře Chandra a optických údajů z Hubbla ukazují, že prostorné bubliny a dutiny vyplňuje horký, řídký, rentgenové záření emitující plyn. Je zajímavé, že samotná NGC 604 je rozdělena stěnou poměrně chladného plynu. Měření na západní (pravé) straně mlhoviny ukazují, že tento materiál zahřívají na rentgenové teploty energetické větry z kupy asi 200 mladých, hmotných hvězd. Rentgenovým zářením vyplněné dutiny na východní straně se zdají být starší, což naznačuje, že k jejich vzniku přispěly výbuchy supernov na konci života hmotných hvězd.

Štítky: Star-formation, Rentgenový, M33, Ngc604