Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. únor 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. únor 2009

Ohony komety Lulin

Uznání a copyright: Joseph Brimacombe

Vnitřní sluneční soustavou prolétá kometa Lulin a jak na severní, tak na jižní polokouli je snadno vidět buď triedrem nebo malým dalekohledem. Na těchto dvou panelech, které srovnávají snímky z 31. ledna (nahoře) a 4. února, jsou vidět nedávné změny v nádherně zelené komě a v ohonech. Tyto snímky pořízené pod tmavou oblohou Nového Mexika zabírají něco přes 2 stupně. Kometa v obou případech vykazuje vlevo zřetelný protichvost - prachový ohon téměř na okraji a z pozemské perspektivy jakoby sleduje dráhu komety Lulin. Doprava pryč od Slunce z komy vyčnívá nádherný iontový ohon. Jak je patrné na spodním panelu, iontový ohon se 4. února přerušil, nejspíše magnetickým polem při poryvu slunečního větru. Podobné přerušení zaznamenaly družice NASA v roce 2007 u komety Encke. Nedělejte si ale starosti. Kometární ohony zase dorostou.

Štítky: Přechod, Mezinárodní kosmická stanice, ISS

14. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 30. 3. do 5. 4. 2015. První jarní úplněk přinese Velikonoce. Úplné zatmění Měsíce bude pro nás jen na internetu. Večer je dobře vidět jasná Venuše na západě a Jupiter vysoko na jihu. Saturn je vidět nejlépe ráno.

Mars, Venuše a Měsíc nad kopulí Městské hvězdárny ve Slaném