Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. únor 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. únor 2009

Ohony komety Lulin

Uznání a copyright: Joseph Brimacombe

Vnitřní sluneční soustavou prolétá kometa Lulin a jak na severní, tak na jižní polokouli je snadno vidět buď triedrem nebo malým dalekohledem. Na těchto dvou panelech, které srovnávají snímky z 31. ledna (nahoře) a 4. února, jsou vidět nedávné změny v nádherně zelené komě a v ohonech. Tyto snímky pořízené pod tmavou oblohou Nového Mexika zabírají něco přes 2 stupně. Kometa v obou případech vykazuje vlevo zřetelný protichvost - prachový ohon téměř na okraji a z pozemské perspektivy jakoby sleduje dráhu komety Lulin. Doprava pryč od Slunce z komy vyčnívá nádherný iontový ohon. Jak je patrné na spodním panelu, iontový ohon se 4. února přerušil, nejspíše magnetickým polem při poryvu slunečního větru. Podobné přerušení zaznamenaly družice NASA v roce 2007 u komety Encke. Nedělejte si ale starosti. Kometární ohony zase dorostou.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Přechod, Mezinárodní kosmická stanice, ISS

22. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 25. 5. do 31. 5. 2015. Měsíc je po první čtvrti. Večer jsou poblíž sebe jasná Venuše a Jupiter. Saturn je vidět celou noc.

IFN v okolí M81 a M82