Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. duben 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. duben 2009

GRB 090423: Nejvzdálenější dosud zaznamenaná exploze

Uznání: Gemini Observatory / NSF / AURA, D. Fox & A. Cucchiara (Penn State U.), and E. Berger (Harvard Univ.)

Družicová observatoř NASA Swift zaznamenala minulý týden v gama záření explozi tak silnou, že byla vidět přes celý viditelný vesmír. Toto minulý týden zachycené gama vzplanutí je vzdálenější než jakákoliv známá galaxie, kvasar nebo optická supernova a mělo červený posuv 8.2, což z něho činí nejvzdálenější explozi jakéhokoliv doposud detekovaného typu. Došlo k ní teprve 630 miliónů let po velkém třesku a zdroj GRB 090423 vybuchnul tak brzy, že astronomové zatím neměli žádný přímý důkaz, že tehdy existovalo něco k vybuchnutí. Velké pozemní dalekohledy dokázaly v minutách po objevu GRB 090423 zachytit slabý infračervený dosvit. Nahoře je zakroužkovaný dosvit na snímku z velkého dalekohledu Gemini Sever na Havaji v USA. Existuje vzrušující možnost, že toto gama vzplanutí nastalo v jedné z prvních generací hvězd a oznámilo zrození časné černé díry. GRB 090423 zcela jistě poskytuje jedinečné údaje z poměrně neprozkoumané epochy našeho vesmíru a je vzdáleným světlem, podle kterého lze studovat toto období vesmíru.

Štítky: Gama vzplanutí, GRB 090423, Redshift eight