Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. květen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. květen 2009

M97: Soví mlhovina

Uznání a copyright: Keith Quattrocchi

Tato Soví mlhovina si sedí na obloze asi 2600 světelných let daleko dole ve Velkém vozu. Je také katalogizována jako M97, tedy 97. objekt v dobře známém Messierově seznamu a její okrouhlý tvar spolu s dvěma tmavýma "očima" připomíná zírající sovu. Soví mlhovina je jedním ze slabších objektů z Messierova katalogu, je planetární mlhovinou, kde září plynové obálky odhozené umírající Slunci podobnou hvězdou, které vyhořelo jaderné palivo. Soví mlhovina je dobrým příkladem zániku našeho Slunce, až za dalších 5 miliard let spotřebuje svoje palivo. Mlhovina tak jak ji vidíme zabírá přes 2 světelné roky, takže je asi 2000 krát větší než je Sluneční soustava. Tento na pohled krásný barevný snímek ukazuje uvnitř této kosmické sovy významné podrobnosti. Kompozit obsahuje snímky pořízené úzkopásmovými filtry s celkovou expoziční dobou 24 hodin.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Planetární mlhovina, M97, Owl nebula

18. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 2. 5. do 8. 5. 2016. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Nabízí se dvě jasnější komety – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci byly jen malé, ale všichni s napětím očekáváme, v jakém stavu se objeví velká skvrna 2529, která zmizela 20. dubna na odvrácené straně. Navíc už 9. května nastane přechod Merkuru přes Slunce a bylo by hezké tam nějakou pěknou skvrnu mít. Rusové vyslali raketu Sojuz z nového kosmodromu, ale místo parády v přímém přenosu zůstala spíše pachuť. SpaceX chystá další start Falconu 9.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io