Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. květen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. květen 2009

M97: Soví mlhovina

Uznání a copyright: Keith Quattrocchi

Tato Soví mlhovina si sedí na obloze asi 2600 světelných let daleko dole ve Velkém vozu. Je také katalogizována jako M97, tedy 97. objekt v dobře známém Messierově seznamu a její okrouhlý tvar spolu s dvěma tmavýma "očima" připomíná zírající sovu. Soví mlhovina je jedním ze slabších objektů z Messierova katalogu, je planetární mlhovinou, kde září plynové obálky odhozené umírající Slunci podobnou hvězdou, které vyhořelo jaderné palivo. Soví mlhovina je dobrým příkladem zániku našeho Slunce, až za dalších 5 miliard let spotřebuje svoje palivo. Mlhovina tak jak ji vidíme zabírá přes 2 světelné roky, takže je asi 2000 krát větší než je Sluneční soustava. Tento na pohled krásný barevný snímek ukazuje uvnitř této kosmické sovy významné podrobnosti. Kompozit obsahuje snímky pořízené úzkopásmovými filtry s celkovou expoziční dobou 24 hodin.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Planetární mlhovina, M97, Owl nebula

5. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 1. 2. do 7. 2. 2016. Měsíc před novem bude viditelný ranní obloze. Jupiter můžeme pozorovat v pozdním večeru a druhé polovině noci. Ráno v záři vycházejícího Slunce máme Venuši a Merkur. Lepší je viditelnost planety Saturn. Mars je v maximální výšce. Kometa Catalina je poblíž severního nebeského pólu. Aktivita Slunce je nízká. Minulý týden patřil geostacionárním družicím, tento týden bychom se mohli dočkat vypuštění několika navigačních satelitů.

Venuše 2015