Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. květen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. květen 2009

Hubble zase volný

Uznání: STS-125 Crew, NASA

Proč vypouštět observatoře do vesmíru? Většina dalekohledů se nachází na Zemi. Na Zemi lze postavit těžší dalekohledy a snadněji je opravit. Potíž je, že pozemské dalekohledy musí pozorovat skrz atmosféru Země. Za prvé, zemská atmosféra blokuje široký rozsah elektromagnetického spektra a umožňuje jen úzkému pásmu viditelného světla dosáhnout povrchu. Dalekohledy, které zkoumají Vesmír mimo viditelné spektrum jako například na palubě rentgenové observatoře Chandra a na kosmickém gama dalekohledu Fermi, musí být vyneseny nad absorbující atmosféru. Za druhé, zemská atmosféra rozmazává světlo, které jí prochází. Rozmazání je způsobováno proměnlivou hustotou a trvalým pohybem vzduchu. Hubblův kosmický dalekohled na snímku nahoře, který obíhá nad zemskou atmosférou, byl minulý týden zachycen, opraven a znovu vypuštěn, takže může pořizovat čistší snímky. Přestože zrcadlo HST je 15 krát menší, než u velkých pozemských dalekohledů, tak dokáže rozlišit jemné podrobnosti. Příští velký vesmírný dalekohled James Webb Space Telescope má být vypuštěn v roce 2014.

Štítky: Zemská atmosféra, Dalekohled, Hubble

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.