Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. červen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. červen 2009

Rekonstrukce asteroidu Eros

Uznání: NEAR Project, NLR, JHUAPL, Goddard SVS, NASA

Mezi Marsem a Zemí obíhá kolem Slunce asteroid 433 Eros, který v únoru 2000 navštívila kosmická sonda NEAR-Shoemaker. Snímky povrchu s vysokým rozlišením a měření pořízená laserovým dálkoměrem NLR (NEAR's Laser Rangefinder) byly spojeny do vizualizace nahoře, která je založena na 3D modelu tohoto převracejícího se vesmírného skaliska. Sonda NEAR vědcům umožnila objevit, že Eros je jediným pevným tělesem, jeho složení je skoro stejnorodé a vzniklo v ranných letech naší Sluneční soustavy. Záhady ale zůstávají, například proč se některé kameny na povrchu rozpadly. Dne 12. února 2001 dospěla mise NEAR k dramatickému závěru, když na povrchu asteroidu tvrdě přistála, ale přežila dost dobře na to, aby zpět odeslala složení povrchu regolitu. V prosinci 2002 NASA uskutečnila neúspěšný pokus s kosmickou sondou po 22 měsících strávených na povrchu asteroidu komunikovat. NEAR nejspíše zůstane na tomto asteroidu po miliardy let jako památník lidské vynalézavosti na přelomu třetího milénia.

Štítky: Asteroid, Eros, NEAR spacecraft

Náhlá protuberance u Slunce.

Zánik protuberance viditelný blízko aktivní oblasti s označením AR2710 na povrchu Slunce.