Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. červenec 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. červenec 2009

Jupiterův nový impaktní šrám

Uznání a copyright: Anthony Wesley

V červenci 1994 se s Jupiterem srazily kusy komety Shoemaker-Levy 9. Výbuchy při dopadu vyslaly vysoko do atmosféry mračna trosek a vytvořily tmavé značky nebo šrámy, které byly po určitou dobu viditelné proti oblačným pásům. Je pozoruhodné, že o 15 let později astronom amatér Anthony Wesley objevil v Jupiterově atmosféře další impaktní šrám, když zkoumal snímky tohoto plynového obra, které pořídil ze své domácí observatoře za městem Murrumbateman v Novém jižním Walesu v Austrálii. Na tomto objevném snímku z 19. července je Jupiterův jižní pól nahoře a Jupiter rotuje zleva doprava. Ta tmavá značka skoro nahoře vlevo od už dříve existující oválné bílé bouře je nejspíše způsobena kometou nebo impaktem asteroidu. Snímky z infačerveného dalekohledu NASA ITF z Mauna Kea na Havaji později potvrdily pravděpodobné místo dopadu s tmavým šrámem a mračnem částic v Jupiterově horní atmosféře. Od roku 2006, kdy amaterští astronomové objevili dvě rudé skvrny na Jupiteru, je to další velký objev.

Štítky: Jupiter, Kometa, Impakt, Discovery, Sl-9