Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. srpen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. srpen 2009

Gumova mlhovina

Uznání a copyright: Axel Mellinger

Gumova mlhovina pojmenovaná po australském astronomovi Colin Stanley Gumovi (1924-1960) je tak velká a blízká, že je těžké ji uvidět. Ve skutečnosti jsme pouhých asi 450 světelných let od okraje čela a 1500 světelných let od zadního okraje tohoto kosmického mračna zářícího vodíku. Mozaika z H-alfa snímků pokrývá tuto 41 stupňů širokou emisní oblast, kterou je jinak snadné ztratit proti pozadí hvězd Mléčné dráhy. Tato komplexní mlhovina se považuje za zbytek více než milión let staré supernovy a rozkládá se přes jižní souhvězdí Plachty a Lodní záď (Vela a Puppis). Když na tento nádherný širokoúhlý obraz položíte kurzor, tak uvidíte i polohu objektů ponořených v Gumově mlhovině včetně zbytku supernovy v Plachtách.

Štítky: Zbytek supernovy, Vela, Gumova mlhovina, Mouse over

16. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 17. 4. do 23. 4. 2017. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a pomalu se zlepšuje i večerní viditelnost Jupiteru. Ráno je nejvýše Saturn, nízko už také jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Čeká nás průlet blízkozemní planetky, viditelné i menšími dalekohledy. Z nabídky 100 pozorování přidáváme jednu pěknou kulovku a galaxii, jeden zákryt hvězdy planetkou a především upozorníme na maximum meteorického roje Lyrid, které letos nebude rušit Měsíc. Očekává se start první čínské zásobovací lodi a ukázalo se, že Enceladus by mohl být dobrým místem pro život.