Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. srpen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. srpen 2009

Gumova mlhovina

Uznání a copyright: Axel Mellinger

Gumova mlhovina pojmenovaná po australském astronomovi Colin Stanley Gumovi (1924-1960) je tak velká a blízká, že je těžké ji uvidět. Ve skutečnosti jsme pouhých asi 450 světelných let od okraje čela a 1500 světelných let od zadního okraje tohoto kosmického mračna zářícího vodíku. Mozaika z H-alfa snímků pokrývá tuto 41 stupňů širokou emisní oblast, kterou je jinak snadné ztratit proti pozadí hvězd Mléčné dráhy. Tato komplexní mlhovina se považuje za zbytek více než milión let staré supernovy a rozkládá se přes jižní souhvězdí Plachty a Lodní záď (Vela a Puppis). Když na tento nádherný širokoúhlý obraz položíte kurzor, tak uvidíte i polohu objektů ponořených v Gumově mlhovině včetně zbytku supernovy v Plachtách.

Štítky: Gumova mlhovina, Zbytek supernovy, Mouse over, Vela

9. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 23. 2. do 1. 3. 2015 Měsíc je kolem první čtvrti. Večer minula jasná Venuše planetu Mars. Jupiter je vidět celou noc. Saturn je vidět nejlépe ráno. Aktivita Slunce je nízká. Mapa zobrazuje oblohu ve středu 25. února v 19:00 SEČ.

Kometa C/2014 Q2 Lovejoy