Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. srpen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. srpen 2009

Gumova mlhovina

Uznání a copyright: Axel Mellinger

Gumova mlhovina pojmenovaná po australském astronomovi Colin Stanley Gumovi (1924-1960) je tak velká a blízká, že je těžké ji uvidět. Ve skutečnosti jsme pouhých asi 450 světelných let od okraje čela a 1500 světelných let od zadního okraje tohoto kosmického mračna zářícího vodíku. Mozaika z H-alfa snímků pokrývá tuto 41 stupňů širokou emisní oblast, kterou je jinak snadné ztratit proti pozadí hvězd Mléčné dráhy. Tato komplexní mlhovina se považuje za zbytek více než milión let staré supernovy a rozkládá se přes jižní souhvězdí Plachty a Lodní záď (Vela a Puppis). Když na tento nádherný širokoúhlý obraz položíte kurzor, tak uvidíte i polohu objektů ponořených v Gumově mlhovině včetně zbytku supernovy v Plachtách.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Zbytek supernovy, Vela, Gumova mlhovina, Mouse over

36. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 31. 8. do 6. 9. 2015. Měsíc bude v poslední čtvrti, čeká nás několik zákrytů včetně jasného Aldebaranu. Na večerní obloze je nízko nad obzorem Saturn. Ráno je vidět Venuše a Mars. Aktivita Slunce byla zvýšená. Vesmírná stanice je v permanenci. Po nákladní HTV-5 se nyní chystá Sojuz TMA-18M s tříčlennou posádkou.

Pluto