Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. srpen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. srpen 2009

Obří kupa ohýbá a láme obrazy

Uznání: NASA, ESA, H. Lee & H. Ford (Johns Hopkins U.)

Co je to za podivné modré objekty? Mnohé z nejjasnějších modrých obrazů jsou obrazem jediné neobvyklé, perlové, modré prstenčité galaxie, která se právě dostala za obří kupu galaxií. Kupa galaxií se zde typicky jeví žlutě a spolu s kupami temné hmoty působí jako gravitační čočka. Gravitační čočky mohou vytvořit několik obrazů galaxií v pozadí analogicky s mnoha body světla, které by člověk uviděl při pohledu přes vinnou láhev na vzdálené pouliční světlo. Jedinečný tvar této galaxie v pozadí, která pravděpodobně právě vzniká, astronomům umožnil odvodit, že má separátní obrazy na 4, 10, 11 a 12 hodinách od středu kupy. Ta modrá šmouha u středu kupy je nejspíš další obraz stejné galaxie v pozadí. Nedávné analýzy ukázaly, že lze celkem rozlišit 33 obrazů 11 různých galaxií v pozadí. Tento nádherný snímek kupy galaxií CL0024+1654 pořídil v listopadu 2004 Hubblův kosmický dalekohled.

Štítky: Kupa galaxií, Zobrazení gravitační čočkou, CL0024

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež