Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. srpen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. srpen 2009

Obří kupa ohýbá a láme obrazy

Uznání: NASA, ESA, H. Lee & H. Ford (Johns Hopkins U.)

Co je to za podivné modré objekty? Mnohé z nejjasnějších modrých obrazů jsou obrazem jediné neobvyklé, perlové, modré prstenčité galaxie, která se právě dostala za obří kupu galaxií. Kupa galaxií se zde typicky jeví žlutě a spolu s kupami temné hmoty působí jako gravitační čočka. Gravitační čočky mohou vytvořit několik obrazů galaxií v pozadí analogicky s mnoha body světla, které by člověk uviděl při pohledu přes vinnou láhev na vzdálené pouliční světlo. Jedinečný tvar této galaxie v pozadí, která pravděpodobně právě vzniká, astronomům umožnil odvodit, že má separátní obrazy na 4, 10, 11 a 12 hodinách od středu kupy. Ta modrá šmouha u středu kupy je nejspíš další obraz stejné galaxie v pozadí. Nedávné analýzy ukázaly, že lze celkem rozlišit 33 obrazů 11 různých galaxií v pozadí. Tento nádherný snímek kupy galaxií CL0024+1654 pořídil v listopadu 2004 Hubblův kosmický dalekohled.

Štítky: CL0024, Kupa galaxií, Zobrazení gravitační čočkou

9. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 23. 2. do 1. 3. 2015 Měsíc je kolem první čtvrti. Večer minula jasná Venuše planetu Mars. Jupiter je vidět celou noc. Saturn je vidět nejlépe ráno. Aktivita Slunce je nízká. Mapa zobrazuje oblohu ve středu 25. února v 19:00 SEČ.

Kometa C/2014 Q2 Lovejoy

Dějiny jsou plné komet. Zejména legendy o historických událostech či nejrůznější proroctví nás tímto dojmem dozajista naplní. Kometu, dokonce snad tu nejslavnější Halleyovu, nalezneme například na slavné Tapisérii z Bayeux, znázorňující okolnosti normanské invaze do Anglie v roce 1066. Slavná

Měsíc v souhvězdí Býka

Foceno přes Canon EOS 450D. Objektiv Porst 2,8/35. U Měsíce je v mracích výrazný ohybový jev.