Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. srpen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. srpen 2009

Obří kupa ohýbá a láme obrazy

Uznání: NASA, ESA, H. Lee & H. Ford (Johns Hopkins U.)

Co je to za podivné modré objekty? Mnohé z nejjasnějších modrých obrazů jsou obrazem jediné neobvyklé, perlové, modré prstenčité galaxie, která se právě dostala za obří kupu galaxií. Kupa galaxií se zde typicky jeví žlutě a spolu s kupami temné hmoty působí jako gravitační čočka. Gravitační čočky mohou vytvořit několik obrazů galaxií v pozadí analogicky s mnoha body světla, které by člověk uviděl při pohledu přes vinnou láhev na vzdálené pouliční světlo. Jedinečný tvar této galaxie v pozadí, která pravděpodobně právě vzniká, astronomům umožnil odvodit, že má separátní obrazy na 4, 10, 11 a 12 hodinách od středu kupy. Ta modrá šmouha u středu kupy je nejspíš další obraz stejné galaxie v pozadí. Nedávné analýzy ukázaly, že lze celkem rozlišit 33 obrazů 11 různých galaxií v pozadí. Tento nádherný snímek kupy galaxií CL0024+1654 pořídil v listopadu 2004 Hubblův kosmický dalekohled.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Kupa galaxií, Zobrazení gravitační čočkou, CL0024

31. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 27. 7. do 2. 8. 2015. Měsíc bude v úplňku. Na večerní obloze končí viditelnost planet Venuše a Jupiteru. Saturn je vidět nejlépe od soumraku nad jihozápadem. Aktivita Slunce je velmi nízká.

Hlava Štíra (M4, Antares, Rho Ophiuchi, IC4592)