Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. leden 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. leden 2010

Skvrnitý povrch Betelgeuse

Uznání: Xavier Haubois (Observatoire de Paris) et al.

Betelgeuse je opravdu velká hvězda. Pokud by byla ve středu naší Sluneční soustavy, tak by sahala až k dráze Jupiteru. Betelgeuse je ale podobně jako všechny hvězdy kromě Slunce tak daleko, že se i v těch největších dalekohledech jeví jako prostý bod. Astronomové přesto s využitím interferometrie na infračervených vlnových délkách dokáží rozlišit povrch Betelgeuse a rekonstruovat tento snímek rudého veleobra. Tento neobvyklý obrázek ukazuje dvě velké jasné hvězdné skvrny. Tyto skvrny potenciálně představují ohromné konvektivní buňky, které stoupají zpod povrchu veleobra. Jsou jasné, protože jsou teplejší než zbytek povrchu, ale obě skvrny a povrch jsou chladnější než Slunce. Betelgeuse, též známá jako Alfa Orionis, je daleko asi 600 světelných let.

Štítky: Orion, Betelgeuse, Infračervený, Star spot, Interferometry

Z vrcholu Veľkého Dielu sú 15. júla 2018 o 21:15 SEČ kamerou Canon 550D s objektívom Canon 3,5-5,6/18-135 mm zachytené (zľava) Venuša, Mesiac a Regulus expozíciou 0,8 sekundy pri f = 135 mm, f/5,6 a ISO 800 .