Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. únor 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. únor 2010

Vesta blízko opozice

Uznání a copyright: Jimmy Westlake

Asteroid 4 Vesta z hlavního pásu je nyní nejjasnější. Tento malý svět je blízko opozice (na obloze na opačné straně od Slunce) a nejblíže Zemi. Ale i při své největší jasnosti je Vesta příliš slabá, než aby byla vidět pouhým okem. Přesto bude v několika následujících dnech poměrně snadné ji vyhledat triedrem v souhvězdí Lva, kde se v zorném poli typického triedru dělí o pozornost s jasnou hvězdou gama Leonis (Algieba). 16. února Vesta prošla mezi gama Leonis a blízkým sousedem na obloze 40 Leonis. Gama Leonis je ta nejjasnější hvězda na těchto dvou panelech, zatímco druhá nejjasnější hvězda 40 Leonis je od ní vpravo. Vesta je třetí nejjasnější "hvězda" v poli. Vesta na obou panelech změnila polohu z místa dole pod 40 Leonis 14. února k téměř horní části rámečku 16. února, takže přelétla mezeru mezi párem gama/40 Leonis. Je samozřejmé, že po příletu iontově poháněné sondy Dawn k Vestě v srpnu 2011 bude možné pořizovat podrobné snímky.

Štítky: Asteroid, 4 vesta, Algieba, Gamma leonis, 40 leonis

7. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 12. 2. do 18. 2. 2018. Měsíc bude v novu. Večer je nad jihozápadem Uran. Nad ránem je vidět Jupiter a Mars, pomalu vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se zaměříme na otevřenou hvězdokupu M 41 pod Síriem ve Velkém psovi. Jak známo, let Falconu Heavy se vydařil. SpaceX nyní plánuje start Falconu 9 z Kalifornie. K Mezinárodní vesmírné stanici se měla vydat nákladní loď Progress MS-08, ale raketa se těsně před startem nezažehla. Chystá se také výstup do volného kosmu na ISS. Před pěti lety došlo k výbuchu velkého bolidu nad Čeljabinskou oblastí v Rusku.