Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. březen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. březen 2010

Zvířetníkové světlo versus Mléčná dráha

Uznání a copyright: Daniel López

Duchovité zvířetníkové světlo, které je vidět u středu tohoto pozoruhodného panorámatu, je tvořeno rozptylem slunečního světla na prachových částicích v rovině ekliptiky Sluneční soustavy. V týdnech kolem březnové rovnodennosti (dnes v 17:32 UT) je zvířetníkové světlo na severní polokouli výraznější po západu slunce a na jižní před východem, když ekliptika svírá s obzorem strmý úhel. Na snímku vystupuje úzký trojúhelník zvířetníkového světla nad západní obzor a zdá se, že končí u nádherné hvězdokupy Plejády. Nad Plejádami se vypíná oblouk hvězd a mlhovin podél roviny naší Mléčné dráhy. Tento pohled pořízený 10. března z národního parku Teide na ostrově Tenerife se skládá ze 4 jednotlivých snímků a zabírá přes 180 stupňů.

Štítky: Plejády, Orion, Rovnodennost, Zvířetníkové světlo, Mléčná dráha

9. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 23. 2. do 1. 3. 2015 Měsíc je kolem první čtvrti. Večer minula jasná Venuše planetu Mars. Jupiter je vidět celou noc. Saturn je vidět nejlépe ráno. Aktivita Slunce je nízká. Mapa zobrazuje oblohu ve středu 25. února v 19:00 SEČ.

Kometa C/2014 Q2 Lovejoy

Dějiny jsou plné komet. Zejména legendy o historických událostech či nejrůznější proroctví nás tímto dojmem dozajista naplní. Kometu, dokonce snad tu nejslavnější Halleyovu, nalezneme například na slavné Tapisérii z Bayeux, znázorňující okolnosti normanské invaze do Anglie v roce 1066. Slavná

Měsíc v souhvězdí Býka

Foceno přes Canon EOS 450D. Objektiv Porst 2,8/35. U Měsíce je v mracích výrazný ohybový jev.