Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. březen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. březen 2010

Zvířetníkové světlo versus Mléčná dráha

Uznání a copyright: Daniel López

Duchovité zvířetníkové světlo, které je vidět u středu tohoto pozoruhodného panorámatu, je tvořeno rozptylem slunečního světla na prachových částicích v rovině ekliptiky Sluneční soustavy. V týdnech kolem březnové rovnodennosti (dnes v 17:32 UT) je zvířetníkové světlo na severní polokouli výraznější po západu slunce a na jižní před východem, když ekliptika svírá s obzorem strmý úhel. Na snímku vystupuje úzký trojúhelník zvířetníkového světla nad západní obzor a zdá se, že končí u nádherné hvězdokupy Plejády. Nad Plejádami se vypíná oblouk hvězd a mlhovin podél roviny naší Mléčné dráhy. Tento pohled pořízený 10. března z národního parku Teide na ostrově Tenerife se skládá ze 4 jednotlivých snímků a zabírá přes 180 stupňů.

Štítky: Mléčná dráha, Orion, Zvířetníkové světlo, Plejády, Rovnodennost

35. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 29. 8. do 4. 9. 2016. Měsíc bude v okolí novu. I po těsné konjunkci jsou ještě nízko na západě vidět planety Jupiter a Venuše. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Juno se opět protáhla kolem Jupiteru. Raketa Falcon 9 se chystá k dalšímu startu.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež

Setkání planet

Blízké setkání planety Jupiter a Venuše ze dne 27.8.2016.