Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. září 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. září 2010

Malý oblak Magellanův

Uznání a copyright: Bogdan Jarzyna

Portugalský mořeplavec Ferdinand Magellan a jeho posádka měli při své plavbě kolem světa spoustu času studovat jižní oblohu. Výsledkem je, že dva nebeské skvosty snadno viditelné na jižní polokouli jsou známy jako Oblaka Magellanova. O těchto kosmických mračnech se nyní ví, že to jsou nepravidelné, trpasličí galaxie, satelity naší větší spirální Galaxie Mléčné dráhy. Malé Magellanovo mračno měří asi 15000 světelných let a obsahuje několik set miliónů hvězd. Ve své vzdálenosti asi 210 000 světelných let v souhvězdí Tukana, je vzdálenější, než kterákoliv jiná satelitní galaxie Mléčné dráhy, včetně trpasličích galaxií Canis Major a Sagittarius a i Velkého Magellanova mračna. Na tomto ostrém snímku jsou v popředí také dvě kulové hvězdokupy NGC 362 (vpravo dole) a 47 Tucanae. Krásná 47 Tucanae je zhruba 13 000 světelných let daleko a zde je vidět vlevo od Malého Magellanova mračna.

Štítky: Galaxie, Smc, Small magellanic cloud, Ngc292

22. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 28. 5. do 3. 6. 2018. Měsíc bude v úplňku. Večer je nad severozápadem jasná Venuše a nad jihovýchodem Jupiter. Mars a Saturn zůstávají spíše ranními planetami. ISS dostala nové zásoby prostřednictvím nákladní lodi Cygnus. SpaceX už má za sebou v květnu dva starty a třetí je nachystán na tento týden. Před 160 lety byla objevena pěkná kometa Donati (1858).

Měsíc s Jupiterem v konjunkci