Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. září 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. září 2010

Polární záře nad Norskem

Uznání a copyright: Ole Christian Salomonsen

Polární záře mohou být nádhernou podívanou. Minulý týden vyfotografovaná vícebarevná proměnlivá polární záře osvětlovala rušnou oblohu nad Tromso v Norsku. Fotograf kromě nádherné polářní záře nahoře ještě zachytil tři průlety družic, letadlo a svého kamaráda, který se pokoušel zachytit stejný pohled. I když polární záře mohou ponejprv vypadat jako měsíčním světlem ozářená mračna, tak obloze světlo jenom přidávají a hvězdy v pozadí nezastiňují. Polární záře se na severní polokouli někdy nazývají světlo severu a způsobují je srážky nabitých částic z magnetosféry s molekulami vzduchu vysoko v zemské atmosféře. Při pohledu z vesmíru by polární záře svítily i rentgenově a ultrafialově. Předvídatelné polární záře mohou nastat několik dnů po silné magnetické události, která byla zpozorována na Slunci.
Oprava: Na překlep ve slově "magnetosféry" upozornil Jozef Škvarenina