Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. říjen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. říjen 2010

Venuše po západu Slunce

Uznání a copyright: Tunç Tezel (TWAN)

Je to Venuše nebo letadlo? Pro pozorovatele je častým úkolem rozhodnout, zda to jasné světlo nad obzorem je planeta Venuše. Letadlo se obvykle za několik okamžiků projeví výrazným pohybem. Zato Venuše pouze pomalu zapadá, jak se Země otáčí. Identifikace Venuše by byla snadnější, kdyby se její poloha každou noc stále neposunovala. Na obrázku nahoře byla Venuše zachycena během 44 různých nocích v roce 2006 a 2007 nad pohořím Bolu v Turecku, když se sesterská planeta naší Země ukazovala výhradně na večerní obloze. Průměrný odstup mezi snímky byl asi 5 dní a snímky byly vždy pořizovány tehdy, když Slunce bylo asi 7 stupňů pod obzorem. Ta jasná tečka na západě na vaší večerní obloze tento měsíc není ani Venuše a asi ani letadlo, ale Mars.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Venuše, Západ slunce, Turkey

6. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 8. 2. do 14. 2. 2016. Měsíc po novu se stěhuje na večerní oblohu. Jupiter je vidět téměř celou noc. Ráno v záři vycházejícího Slunce máme Venuši a Merkur. Lepší se viditelnost planety Saturn. Mars je ráno nejvýše za celou noc. Kometa Catalina je vysoko nad severem. Aktivita Slunce se přechodně mírně zvýšila. Všechny starty raket proběhly úspěšně. Svět kosmonautiky zasáhla zpráva o úmrtí dalšího „Měsíčana“ z Apolla 14 Edgara Mitchella. Curiosity dočasně nehýbe robotickou paží.

Kometa C/2013 US10 (Catalina) - animace