Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. říjen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. říjen 2010

Venuše po západu Slunce

Uznání a copyright: Tunç Tezel (TWAN)

Je to Venuše nebo letadlo? Pro pozorovatele je častým úkolem rozhodnout, zda to jasné světlo nad obzorem je planeta Venuše. Letadlo se obvykle za několik okamžiků projeví výrazným pohybem. Zato Venuše pouze pomalu zapadá, jak se Země otáčí. Identifikace Venuše by byla snadnější, kdyby se její poloha každou noc stále neposunovala. Na obrázku nahoře byla Venuše zachycena během 44 různých nocích v roce 2006 a 2007 nad pohořím Bolu v Turecku, když se sesterská planeta naší Země ukazovala výhradně na večerní obloze. Průměrný odstup mezi snímky byl asi 5 dní a snímky byly vždy pořizovány tehdy, když Slunce bylo asi 7 stupňů pod obzorem. Ta jasná tečka na západě na vaší večerní obloze tento měsíc není ani Venuše a asi ani letadlo, ale Mars.

Štítky: Venuše, Západ slunce, Turkey

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež