Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. listopad 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. listopad 2010

Plovoucí polární záře nad Norskem

Uznání a copyright: Tor Even Mathisen; Music: Per Wollen; Vocals: Silje Beate Nilssen

Už jste někdy viděli polární záři? Polární záře zase nastávají se vzrůstající frekvencí. Slunce bylo v minulých třech letech neobvykle klidné, takže množství Sluncem vyvolaných polárních září bylo také neobvykle nízké. Teprve nedávno se stalo Slunce aktivnější a začalo vykazovat větší množství slunečních skvrn, vzplanutí a koronálních výtrysků hmoty. Sluneční aktivita jako je tato typicky chrlí nabité částice do Sluneční soustavy a některé z nich mohou vyvolat pozemské polární záře. Nekonečná smyčka nahoře zobrazuje malebnou polární záři zachycenou nad Tromso v Norsku. Záclony polárního světla, které jsou obvykle zelené, plují, třpytí se a tančí, tak jak nabité částice padají k Zemi a ionizují molekuly vzduchu vysoko v zemské atmosféře. S budoucím slunečním maximem bude v příštích třech letech přibývat příležitostí osobně spatřit nádherné polární záře.

Štítky: Polární záře, Norway, Video, Timelapse

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež