Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. listopad 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. listopad 2010

Plamínek zblízka

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, U. Arizona

Mlhovina Plamínek pochopitelně nehoří. Je též známa jako NGC 2024 a její červená barva vzniká zářením atomů vodíku na okraji obřího komplexu molekulárních mračen v Orionu ve vzdálenosti asi 1500 světelných let. Vodíkové atomy byly ionizovány, neboli obrány o své elektrony, a září při rekombinaci atomů a elektronů. Co ale vodíkové atomy ionizuje? Na tomto podrobném pohledu v siluetě vystupuje středový tmavý pruh absorpčního mezihvězdného prachu proti záři vodíku a před optickými dalekohledy skrývá opravdový zdroj energie mlhoviny Plamínek. Za tmavým prachovým pásem leží kupa horkých, mladých hvězd, které jsou zde vidět v infračervených vlnových délkách i přes zakrývající prach. Nějaká mladá hmotná hvězda z této kupy je nejspíše zdroj energetického ultrafialového záření, které ionizuje vodík v Plamínku.

Štítky: Orion, Vodík, Flame nebula, Ngc2024

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).