Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. leden 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. leden 2011

Zatmívání Slunce

Uznání a copyright: Thierry Legault

Pozorovatelům ve většině Evropy, Severní Ameriky a střední Asie bylo v tomto novém roce dopřáno 4. ledna prvního částečného zatmění Slunce. Fotograf Thierry Legault při cestě do oblasti kolem hlavního města Ománu, města Muscat si naplánoval ten den simultánně pozorovat dvě zatmění, pro danou polohu vypočítal krátký okamžik, kdy by Měsíc i Mezinárodní kosmická stanice byly vidět v siluetě před Sluncem. Tato ostrá expozice 1/5000 sekundy zde zachytila dvě největší družice planety Země proti jasnému slunečnímu disku. Jak částečné sluneční zatmění postupovalo, tak touto scénou prolétla za méně než jednu sekundu kosmická stanice (vlevo nahoře od středu), asi 500 kilometrů daleko od fotografova dalekohledu a kamery. Měsíc byl pochopitelně zhruba 400 tisíc kilometrů daleko. Slunce i se slunečními skvrnami bylo vzdálené 150 milónů kilometrů.

Štítky: Sluneční zatmění, Přechod, ISS, Pse