Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. březen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. březen 2011

Z boku viděná galaxie NGC 3628

Uznání a copyright: Ken Crawford (Rancho Del Sol Obs.)

Tento nádherný vesmírný ostrov středem protínají tmavé pásy prachu a tak jasně ukazují, že NGC 3628 je z boku viděná spirální galaxie. NGC 3628 je asi 35 miliónů světelných let daleko v severním jarním souhvězdí Lva a je jediným členem dobře známé trojice galaxií Leo triplet, která není ve slavném katalogu Charlese Messiera. Co do velikosti se NGC 3628 podobá naší Mléčné dráze a je zřetelně vidět, jak se na koncích rozšiřuje. Doleva nahoru vybíhá slabé rameno materiálu. Tento zborcený útvar a slabý slapový ohon ukazuje na skutečnost, že NGC 3628 gravitačně interaguje s dalšími spirálními galaxiemi v Leo tripletu M66 a M65. Prašný disk NGC 3628 na tomto teleskopickém pohledu posévají načervenalé tečky hvězdotvorných oblastí. Prozkoumejte i verzi s plným rozlišením.

Štítky: Spirální galaxie, Ngc 628, Edge-on spiral, Leo triplet

30. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 7. do 31. 7. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Jupiter zapadá nedlouho po Slunci. Mars a Saturn jsou večer na jihozápadě. V druhé polovině noci lze pozorovat Neptun a Uran. Velké skvrny na Slunci už zapadly. Přelety ISS se postupně přesunou i na večerní oblohu. Čeká nás zákryt jasnější hvězdy Měsícem a setkání Merkuru s Regulem. Mezinárodní stanice má připojeny dvě nové nákladní lodě. Vzpomínáme na Antonína Rükla.

Sluneční cesty nad dalekohledem