Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. březen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. březen 2011

Z boku viděná galaxie NGC 3628

Uznání a copyright: Ken Crawford (Rancho Del Sol Obs.)

Tento nádherný vesmírný ostrov středem protínají tmavé pásy prachu a tak jasně ukazují, že NGC 3628 je z boku viděná spirální galaxie. NGC 3628 je asi 35 miliónů světelných let daleko v severním jarním souhvězdí Lva a je jediným členem dobře známé trojice galaxií Leo triplet, která není ve slavném katalogu Charlese Messiera. Co do velikosti se NGC 3628 podobá naší Mléčné dráze a je zřetelně vidět, jak se na koncích rozšiřuje. Doleva nahoru vybíhá slabé rameno materiálu. Tento zborcený útvar a slabý slapový ohon ukazuje na skutečnost, že NGC 3628 gravitačně interaguje s dalšími spirálními galaxiemi v Leo tripletu M66 a M65. Prašný disk NGC 3628 na tomto teleskopickém pohledu posévají načervenalé tečky hvězdotvorných oblastí. Prozkoumejte i verzi s plným rozlišením.

Štítky: Spirální galaxie, Ngc 628, Edge-on spiral, Leo triplet

26. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 27. 6. do 3. 7. 2016. Měsíc je počátkem týdne v poslední čtvrti a bude ubývat k novu. Večer pomalu končí období viditelnosti Jupiteru a pokračuje představení Marsu a Saturnu. Nad ránem je ideální pozorovat Neptun a pomalu vylézá Uran. Slunce bylo i úplně beze skvrn, tak jak to bude dál? Čína vyzkoušela novou verzi rakety Dlouhý pochod a americká raketa Atlas V vynesla další vojenskou družici.

Merkur a Slunce