Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. březen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. březen 2011

Merkur a Jupiter při západu

Uznání a copyright: Göran Strand

Když teplé barvy slunečního západu zeslábnou, tak se nyní na podvečerní obloze rozzáří Merkur a Jupiter. Merkur se na pozemské obloze nyní vzdaluje od Slunce a tento měsíc bude dobře vidět, jelikož se na severní polokouli přiblíží jaro a rovina ekliptiky svírá se západním obzorem ostrý úhel. Ovšem Jupiter bude po západu Slunce stále více klesat níže. Na této poklidné obloze tedy normálně prchavý Merkur září dosti vysoko nad Jupiterem a oranžovou září západu Slunce. Scéna byla zachycena tento týden z ostrova Frösön v severním Švédsku a je vidět výhled na jezero Storsjön směrem na vesnici Hallen a vzdálené pohoří. Ještě lepší pohled na Merkur může být z kosmické sondy MESSENGER, která je nyní družicí nejvnitřnější planety Sluneční soustavy!

Štítky: Jupiter, Obloha, Merkur, Messenger, Sweden

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Farebné svetelné dráhy hviezd