Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. březen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. březen 2011

Merkur a Jupiter při západu

Uznání a copyright: Göran Strand

Když teplé barvy slunečního západu zeslábnou, tak se nyní na podvečerní obloze rozzáří Merkur a Jupiter. Merkur se na pozemské obloze nyní vzdaluje od Slunce a tento měsíc bude dobře vidět, jelikož se na severní polokouli přiblíží jaro a rovina ekliptiky svírá se západním obzorem ostrý úhel. Ovšem Jupiter bude po západu Slunce stále více klesat níže. Na této poklidné obloze tedy normálně prchavý Merkur září dosti vysoko nad Jupiterem a oranžovou září západu Slunce. Scéna byla zachycena tento týden z ostrova Frösön v severním Švédsku a je vidět výhled na jezero Storsjön směrem na vesnici Hallen a vzdálené pohoří. Ještě lepší pohled na Merkur může být z kosmické sondy MESSENGER, která je nyní družicí nejvnitřnější planety Sluneční soustavy!

Odkaz na originální APOD

Štítky: Jupiter, Obloha, Merkur, Messenger, Sweden

36. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 31. 8. do 6. 9. 2015. Měsíc bude v poslední čtvrti, čeká nás několik zákrytů včetně jasného Aldebaranu. Na večerní obloze je nízko nad obzorem Saturn. Ráno je vidět Venuše a Mars. Aktivita Slunce byla zvýšená. Vesmírná stanice je v permanenci. Po nákladní HTV-5 se nyní chystá Sojuz TMA-18M s tříčlennou posádkou.

Pluto