Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. březen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. březen 2011

Merkur a Jupiter při západu

Uznání a copyright: Göran Strand

Když teplé barvy slunečního západu zeslábnou, tak se nyní na podvečerní obloze rozzáří Merkur a Jupiter. Merkur se na pozemské obloze nyní vzdaluje od Slunce a tento měsíc bude dobře vidět, jelikož se na severní polokouli přiblíží jaro a rovina ekliptiky svírá se západním obzorem ostrý úhel. Ovšem Jupiter bude po západu Slunce stále více klesat níže. Na této poklidné obloze tedy normálně prchavý Merkur září dosti vysoko nad Jupiterem a oranžovou září západu Slunce. Scéna byla zachycena tento týden z ostrova Frösön v severním Švédsku a je vidět výhled na jezero Storsjön směrem na vesnici Hallen a vzdálené pohoří. Ještě lepší pohled na Merkur může být z kosmické sondy MESSENGER, která je nyní družicí nejvnitřnější planety Sluneční soustavy!

Štítky: Sweden, Merkur, Jupiter, Messenger, Obloha

9. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 23. 2. do 1. 3. 2015 Měsíc je kolem první čtvrti. Večer minula jasná Venuše planetu Mars. Jupiter je vidět celou noc. Saturn je vidět nejlépe ráno. Aktivita Slunce je nízká. Mapa zobrazuje oblohu ve středu 25. února v 19:00 SEČ.

Kometa C/2014 Q2 Lovejoy

Dějiny jsou plné komet. Zejména legendy o historických událostech či nejrůznější proroctví nás tímto dojmem dozajista naplní. Kometu, dokonce snad tu nejslavnější Halleyovu, nalezneme například na slavné Tapisérii z Bayeux, znázorňující okolnosti normanské invaze do Anglie v roce 1066. Slavná

Měsíc v souhvězdí Býka

Foceno přes Canon EOS 450D. Objektiv Porst 2,8/35. U Měsíce je v mracích výrazný ohybový jev.