Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. březen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. březen 2011

Merkur a Jupiter při západu

Uznání a copyright: Göran Strand

Když teplé barvy slunečního západu zeslábnou, tak se nyní na podvečerní obloze rozzáří Merkur a Jupiter. Merkur se na pozemské obloze nyní vzdaluje od Slunce a tento měsíc bude dobře vidět, jelikož se na severní polokouli přiblíží jaro a rovina ekliptiky svírá se západním obzorem ostrý úhel. Ovšem Jupiter bude po západu Slunce stále více klesat níže. Na této poklidné obloze tedy normálně prchavý Merkur září dosti vysoko nad Jupiterem a oranžovou září západu Slunce. Scéna byla zachycena tento týden z ostrova Frösön v severním Švédsku a je vidět výhled na jezero Storsjön směrem na vesnici Hallen a vzdálené pohoří. Ještě lepší pohled na Merkur může být z kosmické sondy MESSENGER, která je nyní družicí nejvnitřnější planety Sluneční soustavy!

Štítky: Jupiter, Obloha, Merkur, Messenger, Sweden

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež