Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. březen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. březen 2011

Merkur a Jupiter při západu

Uznání a copyright: Göran Strand

Když teplé barvy slunečního západu zeslábnou, tak se nyní na podvečerní obloze rozzáří Merkur a Jupiter. Merkur se na pozemské obloze nyní vzdaluje od Slunce a tento měsíc bude dobře vidět, jelikož se na severní polokouli přiblíží jaro a rovina ekliptiky svírá se západním obzorem ostrý úhel. Ovšem Jupiter bude po západu Slunce stále více klesat níže. Na této poklidné obloze tedy normálně prchavý Merkur září dosti vysoko nad Jupiterem a oranžovou září západu Slunce. Scéna byla zachycena tento týden z ostrova Frösön v severním Švédsku a je vidět výhled na jezero Storsjön směrem na vesnici Hallen a vzdálené pohoří. Ještě lepší pohled na Merkur může být z kosmické sondy MESSENGER, která je nyní družicí nejvnitřnější planety Sluneční soustavy!

Štítky: Jupiter, Obloha, Merkur, Messenger, Sweden

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.