Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. duben 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. duben 2011

Messier 101

Uznání: Hubble Legacy Archive, ESA, NASA; Processing and additional imaging - Robert Gendler

Velká a krásná spirální galaxie M101 je jedna z posledních položek slavného katalogu Charlese Messiera, ale rozhodně není z těch zanedbatelných. Tato ohromná galaxie měří kolem 170 000 světelných let, což je skoro dvojnásobek rozměru naší vlastní Mléčné dráhy. M101 byla jedna z původních spirálních mlhovin, které pozoroval lord Rosse svým velkým dalekohledem 19. století Leviathanem z Parsontownu. Mozaika M101 vznikla z archivních dat Hubbla. Do mozaiky byly přidány i údaje z pozemských dalekohledů, takže jsou vidět i červené emisní vodíkové oblasti hvězdotvorných oblastí této nádherné galaxie. Ostrý snímek ukazuje úžasné útvary této zepředu viděné galaxie, její hvězdy a prach, spolu s galaxiemi pozadí, z nichž některé jsou vidět i přes M101 samotnou. M101 se někdy nazývá galaxie Větrník, nachází se v severním souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major) a je asi 25 miliónů světelných let daleko.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Spirální galaxie, M101, Ngc 5457, Lord rosse

6. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 8. 2. do 14. 2. 2016. Měsíc po novu se stěhuje na večerní oblohu. Jupiter je vidět téměř celou noc. Ráno v záři vycházejícího Slunce máme Venuši a Merkur. Lepší se viditelnost planety Saturn. Mars je ráno nejvýše za celou noc. Kometa Catalina je vysoko nad severem. Aktivita Slunce se přechodně mírně zvýšila. Všechny starty raket proběhly úspěšně. Svět kosmonautiky zasáhla zpráva o úmrtí dalšího „Měsíčana“ z Apolla 14 Edgara Mitchella. Curiosity dočasně nehýbe robotickou paží.

Venuše 2015

Máme ji na očích poměrně často, někdy zvečera, jindy zrána, někdy jako večernici, jindy jitřenku. Též Zora, nebo též Afrodíta, Ištar či Inanna se nazývá a nazývala. Nezapomněla na ni snad žádná z mytologií. Aby také ano. Vždyť v době svého největšího jasu je na nebi opravdu

Catalina pri Polárke

Kométa C/2013 US10 (Catalina). Obloha bola oblačná, sem-tam sa oblačnosť pretrhla. Neskôr sa rozjasnilo v okolí Malého voza asi na 10 minút, kedy som odfotografoval všetky snímky. Fotografia je orezaná. 26x lightframe, 30x dark, 30x bias, 30x flat ; Nikon D3300+35mm f/1,8 na statíve bez montáže.