Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. duben 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. duben 2011

Messier 101

Uznání: Hubble Legacy Archive, ESA, NASA; Processing and additional imaging - Robert Gendler

Velká a krásná spirální galaxie M101 je jedna z posledních položek slavného katalogu Charlese Messiera, ale rozhodně není z těch zanedbatelných. Tato ohromná galaxie měří kolem 170 000 světelných let, což je skoro dvojnásobek rozměru naší vlastní Mléčné dráhy. M101 byla jedna z původních spirálních mlhovin, které pozoroval lord Rosse svým velkým dalekohledem 19. století Leviathanem z Parsontownu. Mozaika M101 vznikla z archivních dat Hubbla. Do mozaiky byly přidány i údaje z pozemských dalekohledů, takže jsou vidět i červené emisní vodíkové oblasti hvězdotvorných oblastí této nádherné galaxie. Ostrý snímek ukazuje úžasné útvary této zepředu viděné galaxie, její hvězdy a prach, spolu s galaxiemi pozadí, z nichž některé jsou vidět i přes M101 samotnou. M101 se někdy nazývá galaxie Větrník, nachází se v severním souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major) a je asi 25 miliónů světelných let daleko.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Spirální galaxie, M101, Ngc 5457, Lord rosse

35. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 24. 8. do 30. 8. 2015. Měsíc bude kolem úplňku. Na večerní obloze končí viditelnost Saturnu. Ráno vykukuje Venuše a Mars. Aktivita Slunce se zvýšila. Vesmírná stanice dostane významnou zásilku zásob z útrob nákladní lodi HTV.

Pluto