Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. duben 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. duben 2011

Messier 101

Uznání: Hubble Legacy Archive, ESA, NASA; Processing and additional imaging - Robert Gendler

Velká a krásná spirální galaxie M101 je jedna z posledních položek slavného katalogu Charlese Messiera, ale rozhodně není z těch zanedbatelných. Tato ohromná galaxie měří kolem 170 000 světelných let, což je skoro dvojnásobek rozměru naší vlastní Mléčné dráhy. M101 byla jedna z původních spirálních mlhovin, které pozoroval lord Rosse svým velkým dalekohledem 19. století Leviathanem z Parsontownu. Mozaika M101 vznikla z archivních dat Hubbla. Do mozaiky byly přidány i údaje z pozemských dalekohledů, takže jsou vidět i červené emisní vodíkové oblasti hvězdotvorných oblastí této nádherné galaxie. Ostrý snímek ukazuje úžasné útvary této zepředu viděné galaxie, její hvězdy a prach, spolu s galaxiemi pozadí, z nichž některé jsou vidět i přes M101 samotnou. M101 se někdy nazývá galaxie Větrník, nachází se v severním souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major) a je asi 25 miliónů světelných let daleko.

Štítky: Spirální galaxie, M101, Ngc 5457, Lord rosse

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Andromeda