Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. duben 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. duben 2011

Messier 101

Uznání: Hubble Legacy Archive, ESA, NASA; Processing and additional imaging - Robert Gendler

Velká a krásná spirální galaxie M101 je jedna z posledních položek slavného katalogu Charlese Messiera, ale rozhodně není z těch zanedbatelných. Tato ohromná galaxie měří kolem 170 000 světelných let, což je skoro dvojnásobek rozměru naší vlastní Mléčné dráhy. M101 byla jedna z původních spirálních mlhovin, které pozoroval lord Rosse svým velkým dalekohledem 19. století Leviathanem z Parsontownu. Mozaika M101 vznikla z archivních dat Hubbla. Do mozaiky byly přidány i údaje z pozemských dalekohledů, takže jsou vidět i červené emisní vodíkové oblasti hvězdotvorných oblastí této nádherné galaxie. Ostrý snímek ukazuje úžasné útvary této zepředu viděné galaxie, její hvězdy a prach, spolu s galaxiemi pozadí, z nichž některé jsou vidět i přes M101 samotnou. M101 se někdy nazývá galaxie Větrník, nachází se v severním souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major) a je asi 25 miliónů světelných let daleko.

Štítky: Lord rosse, M101, Ngc 5457, Spirální galaxie

9. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 23. 2. do 1. 3. 2015 Měsíc je kolem první čtvrti. Večer minula jasná Venuše planetu Mars. Jupiter je vidět celou noc. Saturn je vidět nejlépe ráno. Aktivita Slunce je nízká. Mapa zobrazuje oblohu ve středu 25. února v 19:00 SEČ.

Kometa C/2014 Q2 Lovejoy

Dějiny jsou plné komet. Zejména legendy o historických událostech či nejrůznější proroctví nás tímto dojmem dozajista naplní. Kometu, dokonce snad tu nejslavnější Halleyovu, nalezneme například na slavné Tapisérii z Bayeux, znázorňující okolnosti normanské invaze do Anglie v roce 1066. Slavná

Měsíc v souhvězdí Býka

Foceno přes Canon EOS 450D. Objektiv Porst 2,8/35. U Měsíce je v mracích výrazný ohybový jev.