Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. duben 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. duben 2011

Messier 101

Uznání: Hubble Legacy Archive, ESA, NASA; Processing and additional imaging - Robert Gendler

Velká a krásná spirální galaxie M101 je jedna z posledních položek slavného katalogu Charlese Messiera, ale rozhodně není z těch zanedbatelných. Tato ohromná galaxie měří kolem 170 000 světelných let, což je skoro dvojnásobek rozměru naší vlastní Mléčné dráhy. M101 byla jedna z původních spirálních mlhovin, které pozoroval lord Rosse svým velkým dalekohledem 19. století Leviathanem z Parsontownu. Mozaika M101 vznikla z archivních dat Hubbla. Do mozaiky byly přidány i údaje z pozemských dalekohledů, takže jsou vidět i červené emisní vodíkové oblasti hvězdotvorných oblastí této nádherné galaxie. Ostrý snímek ukazuje úžasné útvary této zepředu viděné galaxie, její hvězdy a prach, spolu s galaxiemi pozadí, z nichž některé jsou vidět i přes M101 samotnou. M101 se někdy nazývá galaxie Větrník, nachází se v severním souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major) a je asi 25 miliónů světelných let daleko.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Spirální galaxie, M101, Ngc 5457, Lord rosse

17. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 4. do 1. 5. 2016. Měsíc ubývá k poslední čtvrti. Večer je nejlépe vidět planeta Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Z dostupnějších komet se nabízí dvě – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci budou spíše ojedinělé. Do vesmíru se vydala družice Sentinel-1B. Rusové chystají inaugurační start z nového kosmodromu na Dálném východě. Start rakety chystají také Indové.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io