Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červen 2011

Země rotující pod Velmi velkými dalekohledy

Uznání: S. Guisard & J. F. Salgado, ESO, Bulletpeople.com; Music: Arcadia (Licence: Kevin Macleod)

Proč se Země na videu nahoře pohybuje? Většina filmových smyček nočního nebe ukazuje hvězdy a oblohu, jak se pohybují nad stojící Zemí. Zde byla ovšem políčka filmu digitálně pootočena tak, že hvězdy zhruba stojí a pod nimi se pohybuje Země. Toto video ve skutečnosti jasným způsobem ukazuje rotaci Země, takzvaný denní pohyb, jako kdyby se kamera volně vznášela ve vesmíru. Dalekohledy na videu jsou Velmi velké dalekohledy (VLT - Very Large Telescopes) v Chile, což je skupina čtyř největších optických dalekohledů. Znalý pozorovatel si může na zrychleném filmu nahoře také povšimnout umělé laserové hvězdy, zvířetníkového světla, Velkého a Malého Magellanova mračna a rychle se pohybujících družic Země, které odrážejí sluneční světlo. Původní video, ze kterého pocházejí sekvence nahoře, je zde.

Štítky: Dalekohledy, VLT, Diurnal motion, Video