Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. červen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. červen 2011

Velký vůz

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo

Velký vůz je nejznámější a snadno rozpoznatelný asterismus na severní obloze, i když někdo může vidět pluh. Nicméně v každém případě, pokud položíte kurzor na tuto důmyslně poskládanou mozaiku z 24 snímků, tak uvidíte jména hvězd a dobře známé spojnice. Vpravo nahoře je Dubhe, alfa mateřského souhvězdí Velká medvědice. Ta spolu s beta hvězdou Merak pod ní vytváří spojnici mířící k Polárce a k severnímu hvězdnému pólu, už mimo horní okraj tohoto pole. Za pozornost také stojí tradiční pozorovatelská zastávka hvězda Mizar, druhá zleva v oji vozu, která se zřetelně blízkou hvězdou Alcor tvoří vizuální dvojhvězdu vhodnou pro zkoušku zraku. V tak dobře známém poli hvězd jsou také útvary z Messierova katalogu. Stáhněte si snímek s vyšším rozlišením a můžete pátrat po výtečných ukázkách některých Messierových vzdálených spirálních galaxií i po místní sově.

Štítky: Prach, Souhvězdí, Asterismus, Big dipper, Ursa major, Cirrus, Alkaid, Mizar, Alioth, Megrez, Dubhe, Phecda, Merak, Mouse over

Planetka (5268) Cernohorsky

Snímek stopy planetky (5268) Cernohorsky Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka o efemeridové jasnosti 15.8 magnitudy se nacházela v souhvězdí Pegasa. Po obloze se pohybovala rychlostí 0.36 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 1.121 au od Země a 2.014 au od Slunce. Objevil ji v roce 1971 dr. Luboš Kohoutek v Bergedorfu a pojmenoval ji po českém fyzikovi a pedagogovi Martinu Černohorském (nar. 1923), svém učiteli na Masarykově univerzitě. Autor snímku si považuje za čest, že na stejné univerzitě o více než dvacet let později, byl tehdy docent Černohorský i jeho vzdělavatelem.