Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. červen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. červen 2011

Velký vůz

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo

Velký vůz je nejznámější a snadno rozpoznatelný asterismus na severní obloze, i když někdo může vidět pluh. Nicméně v každém případě, pokud položíte kurzor na tuto důmyslně poskládanou mozaiku z 24 snímků, tak uvidíte jména hvězd a dobře známé spojnice. Vpravo nahoře je Dubhe, alfa mateřského souhvězdí Velká medvědice. Ta spolu s beta hvězdou Merak pod ní vytváří spojnici mířící k Polárce a k severnímu hvězdnému pólu, už mimo horní okraj tohoto pole. Za pozornost také stojí tradiční pozorovatelská zastávka hvězda Mizar, druhá zleva v oji vozu, která se zřetelně blízkou hvězdou Alcor tvoří vizuální dvojhvězdu vhodnou pro zkoušku zraku. V tak dobře známém poli hvězd jsou také útvary z Messierova katalogu. Stáhněte si snímek s vyšším rozlišením a můžete pátrat po výtečných ukázkách některých Messierových vzdálených spirálních galaxií i po místní sově.

Štítky: Prach, Souhvězdí, Asterismus, Big dipper, Ursa major, Cirrus, Alkaid, Mizar, Alioth, Megrez, Dubhe, Phecda, Merak, Mouse over

Snímek blízkozemní planetky (311554) 2006 BQ147

Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka typu Aten 15.9 magnitudy se mezi hvězdami pohybovala rychlostí 9.91 obloukové vteřiny za minutu. Silně rušil Měsíc.