Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. červenec 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. červenec 2011

Kupa galaxií v Perseu

Uznání a copyright: Bob Franke

Zde je jeden z největších objektů, který kdokoliv vůbec může na obloze uvidět. Každý z těchto mlhavých obláčků je galaxie a dohromady tvoří Kupu v Perseu, jednu z nejbližších kup galaxií. Kupa je vidět přes popředí ze slabých hvězd v naší vlastní Mléčné dráze. U středu kupy vzdálené asi 250 miliónů světelných let je vlevo vidět velká dominantní galaxie NGC 1275. NGC 1275 na sebe nabírá hmotu jako je plyn a galaxie, které padají dovnitř, a je významným zdrojem rentgenové a rádiové emise. Kupa galaxií v Perseu je též katalogizována jako Abell 426, je součástí nadkupy Ryby-Perzeus (Pisces-Perseus), zabírá přes 15 stupňů a obsahuje přes 1000 galaxií. Tento pohled ve vzdálenosti NGC 1275 zabírá asi 15 miliónů světelných let.

Štítky: Kupa v Perseu, Abell 426, Kupa galaxií

9. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 23. 2. do 1. 3. 2015 Měsíc je kolem první čtvrti. Večer minula jasná Venuše planetu Mars. Jupiter je vidět celou noc. Saturn je vidět nejlépe ráno. Aktivita Slunce je nízká. Mapa zobrazuje oblohu ve středu 25. února v 19:00 SEČ.

Kometa C/2014 Q2 Lovejoy

Dějiny jsou plné komet. Zejména legendy o historických událostech či nejrůznější proroctví nás tímto dojmem dozajista naplní. Kometu, dokonce snad tu nejslavnější Halleyovu, nalezneme například na slavné Tapisérii z Bayeux, znázorňující okolnosti normanské invaze do Anglie v roce 1066. Slavná

Měsíc v souhvězdí Býka

Foceno přes Canon EOS 450D. Objektiv Porst 2,8/35. U Měsíce je v mracích výrazný ohybový jev.