Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. červenec 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. červenec 2011

Kupa galaxií v Perseu

Uznání a copyright: Bob Franke

Zde je jeden z největších objektů, který kdokoliv vůbec může na obloze uvidět. Každý z těchto mlhavých obláčků je galaxie a dohromady tvoří Kupu v Perseu, jednu z nejbližších kup galaxií. Kupa je vidět přes popředí ze slabých hvězd v naší vlastní Mléčné dráze. U středu kupy vzdálené asi 250 miliónů světelných let je vlevo vidět velká dominantní galaxie NGC 1275. NGC 1275 na sebe nabírá hmotu jako je plyn a galaxie, které padají dovnitř, a je významným zdrojem rentgenové a rádiové emise. Kupa galaxií v Perseu je též katalogizována jako Abell 426, je součástí nadkupy Ryby-Perzeus (Pisces-Perseus), zabírá přes 15 stupňů a obsahuje přes 1000 galaxií. Tento pohled ve vzdálenosti NGC 1275 zabírá asi 15 miliónů světelných let.

Štítky: Kupa galaxií, Kupa v Perseu, Abell 426

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež