Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. červenec 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. červenec 2011

Kupa galaxií v Perseu

Uznání a copyright: Bob Franke

Zde je jeden z největších objektů, který kdokoliv vůbec může na obloze uvidět. Každý z těchto mlhavých obláčků je galaxie a dohromady tvoří Kupu v Perseu, jednu z nejbližších kup galaxií. Kupa je vidět přes popředí ze slabých hvězd v naší vlastní Mléčné dráze. U středu kupy vzdálené asi 250 miliónů světelných let je vlevo vidět velká dominantní galaxie NGC 1275. NGC 1275 na sebe nabírá hmotu jako je plyn a galaxie, které padají dovnitř, a je významným zdrojem rentgenové a rádiové emise. Kupa galaxií v Perseu je též katalogizována jako Abell 426, je součástí nadkupy Ryby-Perzeus (Pisces-Perseus), zabírá přes 15 stupňů a obsahuje přes 1000 galaxií. Tento pohled ve vzdálenosti NGC 1275 zabírá asi 15 miliónů světelných let.

Štítky: Kupa galaxií, Kupa v Perseu, Abell 426

26. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 27. 6. do 3. 7. 2016. Měsíc je počátkem týdne v poslední čtvrti a bude ubývat k novu. Večer pomalu končí období viditelnosti Jupiteru a pokračuje představení Marsu a Saturnu. Nad ránem je ideální pozorovat Neptun a pomalu vylézá Uran. Slunce bylo i úplně beze skvrn, tak jak to bude dál? Čína vyzkoušela novou verzi rakety Dlouhý pochod a americká raketa Atlas V vynesla další vojenskou družici.

Merkur a Slunce

Kteréhosi dne, kteréhosi měsíce, někdy mezi lety 1627 a 1630 se Johannes Kepler v Bavorském Ulmu skláněl nad tzv. „Rudolfinskými tabulkami“. Tyto tabulky umožňovaly určovat do minulosti i do budoucnosti polohy planet na obloze s tehdy nebývalou přesností. Vycházely zejména z měření

Zapadová silueta

Západ Slunce trochu dál od Kunětické hory.