Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. červenec 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. červenec 2011

Příběh dvou polokoulí

Uznání a copyright: Tunç Tezel and Stéphane Guisard (TWAN)

Toto zvláštní panoráma vzniklo na základě výzvy nalézt nejtemnější oblohu na planetě Zemi. Mozaika vytváří sendvič ze dvou obzorů, které jsou vidět na celooblohových snímcích pořízených ze severní polokoule na Kanárských ostrovech v La Palma (nahoře) a z jižní polokoule z vysoké pouště Atacama mezi dvěma polokoulemi Mléčné dráhy. Fotografem zvolené lokality nabídly tmavou oblohu na observatoři Roque de los Muchachos na La Palma a na observatoři Paranal v Chile. Tato volba také umožnila umístit směr k severnímu a jižnímu galaktickému pólu Mléčné dráhy poblíž místního zenitu. Tím se slabá, difuzní záře roviny Mléčné dráhy vymezila k hornatým obzorům. Výsledkem je ještě slabší pás světla ve tvaru S osvětlovaný slunečním světlem rozptylovaným na částicích prachu podél roviny ekliptiky Sluneční soustavy, který lze sledovat jak na severní, tak na jižní obloze.

Štítky: Mléčná dráha, Ekliptika, Allsky, Dark sky

25. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 20. 6. do 26. 6. 2016. Měsíc je počátkem týdne v úplňku. Ze soboty na neděli postupně zakryje jasnější hvězdu z Vodnáře a také planetu Neptun. Večer klesá stále níže Jupiter, v noci jsou vidět Saturn a Mars. Slunce je klidné, ale vyskytují se na něm skvrny. Konečně se objevila noční svítící oblaka. Na Zemi přistála tříčlenná posádka z ISS.

Merkur a Slunce