Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. červenec 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. červenec 2011

Příběh dvou polokoulí

Uznání a copyright: Tunç Tezel and Stéphane Guisard (TWAN)

Toto zvláštní panoráma vzniklo na základě výzvy nalézt nejtemnější oblohu na planetě Zemi. Mozaika vytváří sendvič ze dvou obzorů, které jsou vidět na celooblohových snímcích pořízených ze severní polokoule na Kanárských ostrovech v La Palma (nahoře) a z jižní polokoule z vysoké pouště Atacama mezi dvěma polokoulemi Mléčné dráhy. Fotografem zvolené lokality nabídly tmavou oblohu na observatoři Roque de los Muchachos na La Palma a na observatoři Paranal v Chile. Tato volba také umožnila umístit směr k severnímu a jižnímu galaktickému pólu Mléčné dráhy poblíž místního zenitu. Tím se slabá, difuzní záře roviny Mléčné dráhy vymezila k hornatým obzorům. Výsledkem je ještě slabší pás světla ve tvaru S osvětlovaný slunečním světlem rozptylovaným na částicích prachu podél roviny ekliptiky Sluneční soustavy, který lze sledovat jak na severní, tak na jižní obloze.

Štítky: Mléčná dráha, Ekliptika, Allsky, Dark sky

22. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 28. 5. do 3. 6. 2018. Měsíc bude v úplňku. Večer je nad severozápadem jasná Venuše a nad jihovýchodem Jupiter. Mars a Saturn zůstávají spíše ranními planetami. ISS dostala nové zásoby prostřednictvím nákladní lodi Cygnus. SpaceX už má za sebou v květnu dva starty a třetí je nachystán na tento týden. Před 160 lety byla objevena pěkná kometa Donati (1858).

Jupiter a Io