Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. červenec 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. červenec 2011

Příběh dvou polokoulí

Uznání a copyright: Tunç Tezel and Stéphane Guisard (TWAN)

Toto zvláštní panoráma vzniklo na základě výzvy nalézt nejtemnější oblohu na planetě Zemi. Mozaika vytváří sendvič ze dvou obzorů, které jsou vidět na celooblohových snímcích pořízených ze severní polokoule na Kanárských ostrovech v La Palma (nahoře) a z jižní polokoule z vysoké pouště Atacama mezi dvěma polokoulemi Mléčné dráhy. Fotografem zvolené lokality nabídly tmavou oblohu na observatoři Roque de los Muchachos na La Palma a na observatoři Paranal v Chile. Tato volba také umožnila umístit směr k severnímu a jižnímu galaktickému pólu Mléčné dráhy poblíž místního zenitu. Tím se slabá, difuzní záře roviny Mléčné dráhy vymezila k hornatým obzorům. Výsledkem je ještě slabší pás světla ve tvaru S osvětlovaný slunečním světlem rozptylovaným na částicích prachu podél roviny ekliptiky Sluneční soustavy, který lze sledovat jak na severní, tak na jižní obloze.

Štítky: Mléčná dráha, Ekliptika, Allsky, Dark sky

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež