Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. září 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. září 2011

Jižní pól asteroidu Vesta

Uznání: NASA, JPL-Caltech, UCLA, MPS, DLR, IDA

Jak vznikla kruhovitá struktura kolem jižního pólu asteroidu Vesta? Nahoře je vidět spodek druhého největšího objektu v pásu asteroidů, který byl nedávno poprvé zachycen kosmickou sondou Dawn, která přiletěla minulý měsíc. Při bližší prohlídce snímku s rozlišením 260 metrů jsou vidět nejenom hory, krátery, útesy a ještě více kráterů, ale i rozeklané kruhovité útvary, které pokrývají vpravo dole většinu tohoto objektu o velikosti 500 kilometrů. Podle prvních domněnek mohla tato struktura vzniknout srážkou a splynutím s menším asteroidem. Jinou možností by mohl být vznik těchto útvarů vnitřními procesy brzy po vzniku asteroidu. V příštích měsících, jak se bude sonda Dawn po spirále přibližovat dolů k tomuto kamenitému světu a bude získávat snímky se stále lepším rozlišením, tak může získat další vodítka.

Štítky: Asteroid, Jižní pól, Vesta

Snímek blízkozemní planetky (311554) 2006 BQ147

Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka typu Aten 15.9 magnitudy se mezi hvězdami pohybovala rychlostí 9.91 obloukové vteřiny za minutu. Silně rušil Měsíc.