Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. říjen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. říjen 2011

Spirální galaxie NGC 3370 z Hubbla

Uznání: NASA, ESA, Hubble Heritage (STScI/AURA); Acknowledgement: A. Reiss et al. (JHU)

Vypadá takto naše vlastní Galaxie Mléčná dráha z velké dálky? Spirální galaxie NGC 3370 se co do velikosti a celkového tvaru podobá naší domovské Galaxii (ovšem nemá centrální příčku) a nachází se asi 100 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Lva (Leo). Tato velká a krásná, zepředu viděná spirála zachycená nahoře do jemných podrobností kamerou ACS (Advanced Camera for Surveys) Hubblova kosmického dalekohledu je nejen fotogenická, ale je vidět dost ostře, aby se daly studovat jednotlivé hvězdy známé jako cefeidy. Tyto pulzující hvězdy byly využity pro přesné stanovení vzdálenosti NGC 3370. NGC 3370 byla totiž pro takovou studii vybrána proto, protože v roce 1994 v této spirální galaxii nastala dobře prostudovaná hvězdná exploze - supernova typu Ia. Kombinace známé vzdálenosti k této supernově - standardní svíčce, založené na měření cefeid s pozorováními supernov v ještě větších vzdálenostech pomohlo odhalit velikost a rychlost expanze samotného celého Vesmíru.

Štítky: Spirální galaxie, Hubble, NGC 3370