Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. leden 2012

Galaxie s překotným vývojem hvězd IC 10

Uznání a copyright: Dietmar Hager, Torsten Grossmann

Za prachem a hvězdami poblíž roviny naší galaxie Mléčná dráha zhruba 2,3 miliónů světelných let daleko číhá galaxie IC 10. Přestože světlo této nepravidelné trpasličí galaxie zeslabuje prach, tak pořád vykazuje silné hvězdotvorné oblasti, které v tomto malebném koutu nebe září výmluvným červeným světlem. IC 10 je také členem Místní skupiny galaxií a je nejbližší známou galaxií s překotným vývojem hvězd. IC 10 má v porovnání s jinými galaxiemi Místní skupiny velkou populaci nově vzniklých hvězd, které jsou hmotné a opravdu velice jasné, včetně velmi svítivého rentgenového binárního hvězdného systému, o kterém se předpokládá, že obsahuje černou díru. IC 10 leží v hranicích severního souhvězdí Kasiopeji a měří asi 5000 světelných let.

Štítky: Galaxie, Místní skupina, Překotný vznik hvězd, Irregular galaxy, Ic10

22. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 30. 5. do 5. 6. 2016. Měsíc bude na konci týdne v novu. Večer je vidět Jupiter. Celou noc můžeme pozorovat planety Saturn a Mars. Slunce je poměrně klidné. Modul BEAM je konečně nafouknut. Falcon 9 počtvrté přistál.

Marcová polárna žiara nad Ivalom