Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. leden 2012

Galaxie s překotným vývojem hvězd IC 10

Uznání a copyright: Dietmar Hager, Torsten Grossmann

Za prachem a hvězdami poblíž roviny naší galaxie Mléčná dráha zhruba 2,3 miliónů světelných let daleko číhá galaxie IC 10. Přestože světlo této nepravidelné trpasličí galaxie zeslabuje prach, tak pořád vykazuje silné hvězdotvorné oblasti, které v tomto malebném koutu nebe září výmluvným červeným světlem. IC 10 je také členem Místní skupiny galaxií a je nejbližší známou galaxií s překotným vývojem hvězd. IC 10 má v porovnání s jinými galaxiemi Místní skupiny velkou populaci nově vzniklých hvězd, které jsou hmotné a opravdu velice jasné, včetně velmi svítivého rentgenového binárního hvězdného systému, o kterém se předpokládá, že obsahuje černou díru. IC 10 leží v hranicích severního souhvězdí Kasiopeji a měří asi 5000 světelných let.

Štítky: Galaxie, Místní skupina, Překotný vznik hvězd, Irregular galaxy, Ic10

26. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 27. 6. do 3. 7. 2016. Měsíc je počátkem týdne v poslední čtvrti a bude ubývat k novu. Večer pomalu končí období viditelnosti Jupiteru a pokračuje představení Marsu a Saturnu. Nad ránem je ideální pozorovat Neptun a pomalu vylézá Uran. Slunce bylo i úplně beze skvrn, tak jak to bude dál? Čína vyzkoušela novou verzi rakety Dlouhý pochod a americká raketa Atlas V vynesla další vojenskou družici.

Merkur a Slunce

Kteréhosi dne, kteréhosi měsíce, někdy mezi lety 1627 a 1630 se Johannes Kepler v Bavorském Ulmu skláněl nad tzv. „Rudolfinskými tabulkami“. Tyto tabulky umožňovaly určovat do minulosti i do budoucnosti polohy planet na obloze s tehdy nebývalou přesností. Vycházely zejména z měření

Zapadová silueta

Západ Slunce trochu dál od Kunětické hory.