Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. leden 2012

Maják a meteor

Uznání a copyright: Jack Fusco

Meteorický rok Kvadrantid, pojmenovaný po zapomenutém souhvězdí, je pro pozorovatele na severní obloze každoroční událostí. Obvykle krátce vrcholí ve studených, časných ranních hodinách 4. ledna. Radiant roje se na obloze nachází ve starém, astronomicky zastaralém souhvězdí Zedního kvadrantu (Quadrans Muralis). Jeho poloha byla někde mezi moderními souhvězdími Herkules, Pastýř a Drak. Mnohé z letošních Kvadrantid byly slabé, ale tato Kvadrantida zachycená při pohledu na sever byla jasná a bylo snadné ji spatřit. V popředí je maják Maurice River's East Point Lighthouse blízko jižní špičky státu New Jersey na východním pobřeží Spojených Států. Jako pravděpodobný zdroj proudu prachu, ze kterého Kvadrantidy pocházejí, byl v roce 2003 identifikován asteroid.

Štítky: Souhvězdí, Meteor, Meteorický roj, Quandrantids, Quadrans muralis

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!