Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. leden 2012

Maják a meteor

Uznání a copyright: Jack Fusco

Meteorický rok Kvadrantid, pojmenovaný po zapomenutém souhvězdí, je pro pozorovatele na severní obloze každoroční událostí. Obvykle krátce vrcholí ve studených, časných ranních hodinách 4. ledna. Radiant roje se na obloze nachází ve starém, astronomicky zastaralém souhvězdí Zedního kvadrantu (Quadrans Muralis). Jeho poloha byla někde mezi moderními souhvězdími Herkules, Pastýř a Drak. Mnohé z letošních Kvadrantid byly slabé, ale tato Kvadrantida zachycená při pohledu na sever byla jasná a bylo snadné ji spatřit. V popředí je maják Maurice River's East Point Lighthouse blízko jižní špičky státu New Jersey na východním pobřeží Spojených Států. Jako pravděpodobný zdroj proudu prachu, ze kterého Kvadrantidy pocházejí, byl v roce 2003 identifikován asteroid.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Souhvězdí, Meteor, Meteorický roj, Quandrantids, Quadrans muralis

17. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 4. do 1. 5. 2016. Měsíc ubývá k poslední čtvrti. Večer je nejlépe vidět planeta Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Z dostupnějších komet se nabízí dvě – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci budou spíše ojedinělé. Do vesmíru se vydala družice Sentinel-1B. Rusové chystají inaugurační start z nového kosmodromu na Dálném východě. Start rakety chystají také Indové.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io