Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. leden 2012

Maják a meteor

Uznání a copyright: Jack Fusco

Meteorický rok Kvadrantid, pojmenovaný po zapomenutém souhvězdí, je pro pozorovatele na severní obloze každoroční událostí. Obvykle krátce vrcholí ve studených, časných ranních hodinách 4. ledna. Radiant roje se na obloze nachází ve starém, astronomicky zastaralém souhvězdí Zedního kvadrantu (Quadrans Muralis). Jeho poloha byla někde mezi moderními souhvězdími Herkules, Pastýř a Drak. Mnohé z letošních Kvadrantid byly slabé, ale tato Kvadrantida zachycená při pohledu na sever byla jasná a bylo snadné ji spatřit. V popředí je maják Maurice River's East Point Lighthouse blízko jižní špičky státu New Jersey na východním pobřeží Spojených Států. Jako pravděpodobný zdroj proudu prachu, ze kterého Kvadrantidy pocházejí, byl v roce 2003 identifikován asteroid.

Štítky: Souhvězdí, Meteor, Meteorický roj, Quandrantids, Quadrans muralis

Kometa Honda-Mrkos-Pajdušáková

Kometa se nacházela v souhvězdí Lva velikost cca 7.magnituda ohon již širší.