Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. leden 2012

Maják a meteor

Uznání a copyright: Jack Fusco

Meteorický rok Kvadrantid, pojmenovaný po zapomenutém souhvězdí, je pro pozorovatele na severní obloze každoroční událostí. Obvykle krátce vrcholí ve studených, časných ranních hodinách 4. ledna. Radiant roje se na obloze nachází ve starém, astronomicky zastaralém souhvězdí Zedního kvadrantu (Quadrans Muralis). Jeho poloha byla někde mezi moderními souhvězdími Herkules, Pastýř a Drak. Mnohé z letošních Kvadrantid byly slabé, ale tato Kvadrantida zachycená při pohledu na sever byla jasná a bylo snadné ji spatřit. V popředí je maják Maurice River's East Point Lighthouse blízko jižní špičky státu New Jersey na východním pobřeží Spojených Států. Jako pravděpodobný zdroj proudu prachu, ze kterého Kvadrantidy pocházejí, byl v roce 2003 identifikován asteroid.

Štítky: Souhvězdí, Meteor, Meteorický roj, Quandrantids, Quadrans muralis

35. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 29. 8. do 4. 9. 2016. Měsíc bude v okolí novu. I po těsné konjunkci jsou ještě nízko na západě vidět planety Jupiter a Venuše. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Juno se opět protáhla kolem Jupiteru. Raketa Falcon 9 se chystá k dalšímu startu.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež

Planetka (433) Eros

Planetka (433) Eros v souhvězdí Vodnáře.