Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. leden 2012

IC 2118: Mlhovina Hlava čarodějnice

Uznání a copyright: Gimmi Ratto & Davide Bardini (Collecting Photons)

Jen dřina, dřina a trápení; ať jen oheň plane a kotel bublá: možná, že by měl Macbeth požádat o konzultaci mlhovinu Hlava čarodějnice. Tato sugestivně tvarovaná reflekční mlhovina se váže k jasné hvězdě Rigel v souhvězdí Oriona. Mlhovina Hlava čarodějnice, formálněji zvaná jako IC 2118, září především světlem odraženým od jasné hvězdy Rigel, která se nachází hned za pravým horním rohem snímku nahoře. Světlo odráží jemný prach v mlhovině. Modrou barvu způsobuje nejenom modrá barva Rigela, ale také to, že prachová zrna odrážejí modré světlo lépe než červené. Stejný fyzikální proces způsobuje, že se denní pozemská obloha jeví modře, i když v zemské atmosféře dochází k rozptylu na molekulách dusíku a kyslíku. Mlhovina se nachází asi 1000 světelných let daleko.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Reflekční mlhovina, IC 2118, Witch Head Nebula

22. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 25. 5. do 31. 5. 2015. Měsíc je po první čtvrti. Večer jsou poblíž sebe jasná Venuše a Jupiter. Saturn je vidět celou noc.

IFN v okolí M81 a M82