Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. leden 2012

Lovcovy hvězdy

Uznání a copyright: Brendan Alexander (Donegal Skies)

Lovce Oriona zdobí mnohé zářivé hvězdy a je jedním z nejsnáze rozeznatelných souhvězdí. Na tomto záběru noční oblohy z 15. ledna vycházejí lovcovy hvězdy na severní zimní obloze, rámují je holé stromy a podtrhují pozemská světla okolo Lough Eske (Jezero ryb) v okresu Donegal v Irsku. V rameni Orionu vlevo nahoře od středu vyniká žlutou barvou červený obr Betelgeuse. S jasným červeným obrem soupeří modrý nadobr Rigel, který je na opačné straně u chodidla Orionu. Orionův meč samozřejmě visí na lovcově pásu ze tří hvězd ve středu obrázku, ovšem prostřední hvězda v meči není vůbec hvězda. Lehce rozmazaná narůžovělá záře naznačuje skutečnou podstatu, jde o blízkou porodnici hvězd, která je vidět i pouhým okem a je známa jako Mlhovina v Orionu.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Souhvězdí, Orion, Betelgeuse, Rigel, Mlhovina Orion, Lough eske, Begirt, Longfellow

18. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 2. 5. do 8. 5. 2016. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Nabízí se dvě jasnější komety – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci byly jen malé, ale všichni s napětím očekáváme, v jakém stavu se objeví velká skvrna 2529, která zmizela 20. dubna na odvrácené straně. Navíc už 9. května nastane přechod Merkuru přes Slunce a bylo by hezké tam nějakou pěknou skvrnu mít. Rusové vyslali raketu Sojuz z nového kosmodromu, ale místo parády v přímém přenosu zůstala spíše pachuť. SpaceX chystá další start Falconu 9.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io