Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. leden 2012

Lovcovy hvězdy

Uznání a copyright: Brendan Alexander (Donegal Skies)

Lovce Oriona zdobí mnohé zářivé hvězdy a je jedním z nejsnáze rozeznatelných souhvězdí. Na tomto záběru noční oblohy z 15. ledna vycházejí lovcovy hvězdy na severní zimní obloze, rámují je holé stromy a podtrhují pozemská světla okolo Lough Eske (Jezero ryb) v okresu Donegal v Irsku. V rameni Orionu vlevo nahoře od středu vyniká žlutou barvou červený obr Betelgeuse. S jasným červeným obrem soupeří modrý nadobr Rigel, který je na opačné straně u chodidla Orionu. Orionův meč samozřejmě visí na lovcově pásu ze tří hvězd ve středu obrázku, ovšem prostřední hvězda v meči není vůbec hvězda. Lehce rozmazaná narůžovělá záře naznačuje skutečnou podstatu, jde o blízkou porodnici hvězd, která je vidět i pouhým okem a je známa jako Mlhovina v Orionu.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Souhvězdí, Orion, Betelgeuse, Rigel, Mlhovina Orion, Lough eske, Begirt, Longfellow

6. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 8. 2. do 14. 2. 2016. Měsíc po novu se stěhuje na večerní oblohu. Jupiter je vidět téměř celou noc. Ráno v záři vycházejícího Slunce máme Venuši a Merkur. Lepší se viditelnost planety Saturn. Mars je ráno nejvýše za celou noc. Kometa Catalina je vysoko nad severem. Aktivita Slunce se přechodně mírně zvýšila. Všechny starty raket proběhly úspěšně. Svět kosmonautiky zasáhla zpráva o úmrtí dalšího „Měsíčana“ z Apolla 14 Edgara Mitchella. Curiosity dočasně nehýbe robotickou paží.

Kometa C/2013 US10 (Catalina) - animace