Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. leden 2012

Lovcovy hvězdy

Uznání a copyright: Brendan Alexander (Donegal Skies)

Lovce Oriona zdobí mnohé zářivé hvězdy a je jedním z nejsnáze rozeznatelných souhvězdí. Na tomto záběru noční oblohy z 15. ledna vycházejí lovcovy hvězdy na severní zimní obloze, rámují je holé stromy a podtrhují pozemská světla okolo Lough Eske (Jezero ryb) v okresu Donegal v Irsku. V rameni Orionu vlevo nahoře od středu vyniká žlutou barvou červený obr Betelgeuse. S jasným červeným obrem soupeří modrý nadobr Rigel, který je na opačné straně u chodidla Orionu. Orionův meč samozřejmě visí na lovcově pásu ze tří hvězd ve středu obrázku, ovšem prostřední hvězda v meči není vůbec hvězda. Lehce rozmazaná narůžovělá záře naznačuje skutečnou podstatu, jde o blízkou porodnici hvězd, která je vidět i pouhým okem a je známa jako Mlhovina v Orionu.

Štítky: Souhvězdí, Orion, Betelgeuse, Rigel, Mlhovina Orion, Lough eske, Begirt, Longfellow

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež