Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. leden 2012

Lovcovy hvězdy

Uznání a copyright: Brendan Alexander (Donegal Skies)

Lovce Oriona zdobí mnohé zářivé hvězdy a je jedním z nejsnáze rozeznatelných souhvězdí. Na tomto záběru noční oblohy z 15. ledna vycházejí lovcovy hvězdy na severní zimní obloze, rámují je holé stromy a podtrhují pozemská světla okolo Lough Eske (Jezero ryb) v okresu Donegal v Irsku. V rameni Orionu vlevo nahoře od středu vyniká žlutou barvou červený obr Betelgeuse. S jasným červeným obrem soupeří modrý nadobr Rigel, který je na opačné straně u chodidla Orionu. Orionův meč samozřejmě visí na lovcově pásu ze tří hvězd ve středu obrázku, ovšem prostřední hvězda v meči není vůbec hvězda. Lehce rozmazaná narůžovělá záře naznačuje skutečnou podstatu, jde o blízkou porodnici hvězd, která je vidět i pouhým okem a je známa jako Mlhovina v Orionu.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Souhvězdí, Orion, Betelgeuse, Rigel, Mlhovina Orion, Lough eske, Begirt, Longfellow

36. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 31. 8. do 6. 9. 2015. Měsíc bude v poslední čtvrti, čeká nás několik zákrytů včetně jasného Aldebaranu. Na večerní obloze je nízko nad obzorem Saturn. Ráno je vidět Venuše a Mars. Aktivita Slunce byla zvýšená. Vesmírná stanice je v permanenci. Po nákladní HTV-5 se nyní chystá Sojuz TMA-18M s tříčlennou posádkou.

Pluto